Jammerjoh

Website voor mensen die niet klagen

Uitbreiding

Added an 'In English' page to this website. Articles in that section are not a direct translation of what is posted on the Dutch language blog. They are 'stand alone' contributions, borrowing from the main Dutch language blog. Contributions will be irregular, and cover various topics. Read the introduction on that page to learn more. 

Zoeken op dit blog

De gedragscode

In 2014 bracht de AVRO/Tros fusieomroep het programma ‘Hoe Heurt Het Eigenlijk’, waarin Mark Rutte’s vriend Jort Kelder, die met de bretels en maatpakken, de wereld van de ‘Gegoede Burgerij’ en ‘Adel’ in beeld bracht. Niet alleen in ons land ging hij op expeditie. Hij dook ook op in Londen bij de peperdure kleermakers, juweliers en schoenfabrikanten die schoeisel ‘op maat’ maken voor gefortuneerde klanten. Binnen onze eigen Nederlandse samenleving een ‘niche’. Deels families die niet zwichten en vasthouden aan tradities, en deels bekeerlingen zoals Kelder, die een andere ‘afslag’ namen dan de meeste Nederlanders. Zijn ouders, zijn school, andere invloedrijke mensen in zijn leven, plantten de zaadjes. Maar maatschappelijk was het een trendbreuk. Niet de dure kitsch, dat is meer ‘Oekraïne’ dan het VK, en het ‘snelle geld’ in de sportwereld en de wereld van het entertainment buiten Kelder’s ’niche’. 

 

Op die wijze je hoofd boven het maaiveld uitsteken vergt een zekere moed. Ik wil het niet overdrijven, en zolang je het brengt zoals Kelder, meer ‘Tongue in Cheek’, en beslist niet als een *eis*, is het flamboyant en onschuldig. Het voegt ‘kleur’ toe aan een ‘grauwe’ samenleving. Anders dan Kelder heb ik mijzelf nimmer geroepen gevoeld om van mijzelf een ‘typetje’ te maken, maar ik was ook geen onderdeel van de ‘showbiz’, waar dat usance is. Ik liet, in het verleden, wel maatpakken maken, maar niet in Londen. In het destijds nog innig met het VK verstrengelde Hong Kong, bijvoorbeeld. Gewoon omdat een maatpak stukken beter zit dan confectie, je je eigen wensen op kan laten nemen in de uitvoering, en de stoffen van superieure kwaliteit zijn, terwijl de kosten een stuk *lager* lagen dan bij de duurdere confectie van een ‘merknaam’ die ik in Nederland kon krijgen. 

 

Maar ik voelde, en voel, mij ook thuis in kleding, met bijbehorende parafernalia, die u het idee geven dat u van doen heeft met een zwerver, waardoor ik probleemloos door ‘onfrisse’ buurten in Amerikaanse steden liep, of op een gehuurde Harley aansluiting vond bij ‘doorregen’ motorduivels die elkaar opzochten in Temecula. En ik kan ‘bekakt’ praten en schrijven, maar ook communiceren met een ‘bootwerker’, al geef ik ruiterlijk toe dat ik de aansluiting bij courante taal onder jongeren wel grotendeels kwijt ben. Maar dat komt vooral door het leeftijdsverschil, waardoor die groepen mij niet ‘meenemen’ in de ‘codes’ die zij ontwikkelen, grotendeels ‘Tik Tok’ gedreven. 

 

Een van mijn zoons stuurde mij een ‘Tik Tok’ video waarin twee gewone Britse ‘volkse’ mannen de draak staken met de gobbledygook, de ‘managementtaal’ waarin mensen op ‘LinkedIn’ met elkaar communiceren als ze op zoek zijn naar ‘werk’. Eén van hen had een tekst voorbereid die vol stond met jargon zoals in die kringen gebruikelijk, en via de telefoon zocht hij de bemiddeling van een of ander ‘bemiddelingsbureau’, op zoek naar een goed betaalde baan. In zijn tekst had hij een volzin verwerkt die er op neerkwam dat hij graag wilde vergaderen, zonder nut. Zonder de bedoeling om enig resultaat te boeken. Zijn gesprekspartner van het bemiddelingsbureau viel het niet op, of ze vond het niet iets om bij stil te staan. Maar zo komen bedrijven en overheden aan al die lieden die geld kosten als water, terwijl ze *niks* presteren, of van een bestaande situatie een grote, of nóg grotere puinhoop weten te maken. Ik las op Teletekst dat de gemeente Lelystad de directrice van ‘Jeugdzorg’ had ontslagen, omdat ze *totaal* niet functioneerde, en dat de gemeente nu overwoog om aangifte tegen haar te doen. Maar wie heeft die dame dan aangesteld? Waar waren de ‘checks and balances’? 

 

Afijn, zoals in mijn vorige bijdrage op het Nederlandse gedeelte van dit blog reeds opgemerkt, zitten we in het verkeerde gesprek. *Natuurlijk* kan iemand die de ‘juiste’ taal spreekt en de ‘correcte’ huidskleur en sekse heeft een tyfustrut zijn, een heks, of een onbeholpen zak hooi. ‘Twee druppels water Jort Kelder’ betekent niet dat die kloon ook een programma kan maken over de gedragscodes in dat milieu op vergelijkbare wijze. ‘Ziet eruit als een loodgieter’ betekent nog niet dat je hem of haar aan je drinkwatervoorziening moet laten werken. En ‘spreekt de taal van een manager’ betekent niet dat je rustig kunt gaan slapen omdat de drinkwatervoorziening beslist op niveau zal blijven onder zijn of haar bewind. Dito met het ‘Netwerk’ van de stroomvoorziening. Of de paraatheid van het leger. En ga zo maar door. 

 

Een ‘cultuur’ codificeert taal en gedrag, en gebruiken, waardoor het risico van misrekeningen kleiner wordt, omdat binnen de ‘cultuur’ zones groeien waarin vaklieden snel genoeg door hebben dat iemand die in zijn ‘Golf Outfit’ de ‘Hangout’ van de ‘Hells Angels’ binnenstapt, omdat hij ook een Harley heeft, er moet worden uitgefilterd als een bedrieger. Maar het is complex. Ik ging zelf ooit naar een duistere Jazzclub in een gribusbuurt in Detroit, rijdend in een zwarte Lincoln Towncar, en parkeerde ‘m pal voor de deur, waarop mijn vrienden vroegen of dat niet vragen om moeilijkheden was? Waarop ik stelde dat zo’n auto, daar, óf van een lokale ‘maffiabaas’ was, of van de FBI. En in beide gevallen hield het in dat die auto uitstraalde ‘If you toucha my car, I toucha your face!’. Het leren omgaan met de ‘code’ in een samenleving vergt dat je op voorhand al de *bereidheid* moet hebben om je ogen en oren goed de kost te geven, en je in te lezen. En niet plompverloren aan moet komen zetten met een houding van: ‘Zo deden we het in Polen ook!’, terwijl je in Nederland op zoek bent naar werk. Dan nóg kun je uiteraard ernstige fouten maken. 

 

Mijn standpunt aangaande de vrijheid van meningsuiting berust op een *principe*. Dus als ik tegenkom dat het Verenigde Koninkrijk met *ruime* voorsprong meer mensen arresteert wegens het verspreiden van een mening die de elite niet aanstaat dan *enig* ander land ter wereld (12.183 in een jaar, met Rusland, bijvoorbeeld, slechts 400, en Polen 300), dan kunnen we wel stellen dat daar iets *serieus* mis is. Nou is het Verenigde Koninkrijk *altijd* al een land geweest waar de communicatie strak gereguleerd was, met hermetische ‘fatsoensnormen’ en stijle ‘rangen en standen’, vandaar dat Jort Kelder dáár ook zijn inspiratie op ging doen. Het was een ‘openlucht-museum’, waar boven het ‘gepeupel’ dat zich vermaakte in de pub en op het voetbalveld, en met gokken op alles wat los en vast zit, een kleilaag was aangebracht van ‘Ons Kent Ons’ waar elke beweging strak was gecodificeerd. Wat tot tenenkrommende routines leidt in zo’n fabriek als het ‘Lagerhuis’, waar de elite haar wetten fabriceert, volkomen losgezongen van wat het volk beweegt. 

 

Het volk maakt dat hele circus inmiddels uit voor ‘Rotte Vis’ in taal die aan duidelijkheid totaal *niets* te wensen overlaat. En de elite verzet zich met hand en tand. En niet bijster succesvol. Het is een uitvergroting van de situatie elders in Europa, maar hetzelfde patroon is daar ook zichtbaar. 

 

Alhoewel ik, zoals gesteld, *principieel* de vrijheid van meningsuiting verdedig, gaat het daar dan wel over een *mening*. Een mening hoeft niet onderbouwd te zijn. Dat is een eis die mensen het zwijgen oplegt met een beroep op gebrek aan expertise, terwijl menige ‘expert’ opzichtig uit zijn of haar nek leutert. Ergens de klok wel horen luiden, maar geen idee hoe die drinkwatervoorziening nou werkt, in de praktijk. In alle gevallen ligt de bewijslast bij de expert, en niet bij de man of vrouw met een mening. Maar die vrijheid om je mening te uiten houdt niet in dat je iemand aanspreekt met: ‘Hé, Roetmop!’, of ‘Hé, Bleekscheet!’.

 

In een ‘meritocratie’ kijkt *niemand* a priori naar het decorum, en ligt de focus op het resultaat. Op dit blog heb ik recentelijk de aandacht gevestigd op Palentir, met haar tamelijk vreemde CEO, Alex Karb, die de bestuursvergaderingen voorzit gekleed in zijn hemd en op bezoek gaat bij regeringsleiders in een ‘Track-Suit’, terwijl hij geen twee seconden stil kan zitten. Maar dát zal mij ‘worst’ zijn. Ik vind het geen diskwalificatie, maar ook niet ‘verfrissend’. Waar ik extreem bezorgd over ben, dat is wat hij met dat bedrijf hoopt te bereiken. Dat Donald J. Trump de meest *baarlijke* nonsens uitkraamt, en zich ‘onconventioneel’ opstelt in zijn omgang met leiders van andere landen, *volledig* wars van iedere denkbare gedragscode, spreekt sommige mensen kennelijk erg aan, maar ik kijk slechts naar het resultaat. Omgekeerd begrijp ik wat mensen zeggen als ze dat soort lieden afwijzen omdat ze een potje maken van de gedragscode die zij zelf tot norm hebben verheven, of meegekregen hebben van hun ouders en docenten. Maar wat nou als zo’n ‘Halve Gare’ wel vrede sticht, en de wereldwijde welvaart, of tenminste de welvaart in eigen land, aanzienlijk verhoogt, *zonder* te stelen, of geweld te gebruiken? 

 

Zoals de vlag er nu bijhangt vermijden zelfs mensen met een academische achtergrond, of werkzaam in de journalistiek, of politiek, of verantwoordelijk voor een onderneming, de dialoog. Het kost ze teveel tijd. Het risico is te groot dat ze met de mond vol tanden komen te staan. En er zijn ‘betere’ methoden om je ‘gelijk’ te halen door geraffineerd de ‘consensus’ te bespelen. Niet dat de drinkwatervoorziening dan wél op orde is, of het Netwerk berekend is op de vraag, of dat het leger dan wél op missie kan worden gestuurd zonder met lege handen thuis te komen. Maar het betaalt goed. ‘Tik, Tok, Tik, Tok, Tik……..’. BOEM!

Gevangen in het verkeerde gesprek

Er zijn uiteenlopende zéér belangrijke, urgente onderwerpen die *schreeuwen* om een resolutie. En dat is niet wat we nou aanmoeten met de ‘fatbikes’, of hoe het nou moet als de ‘eerste keeper’ van het Nederlands elftal niet op tijd fit is voor de wedstrijd van zondag. Dat is, op zijn best, ‘Klein Bier’ vergeleken bij zaken als immigratie, vrede en veiligheid, woningbouw, en de overdracht van onze soevereiniteit aan ‘Brussel’, om maar even de meest prangende kwesties te ‘tafelen’. 

 

Waar we, in ons land, en elders in Europa, getuige van zijn, is een onvoorstelbare ‘cultuuromslag’, waarbij kwesties die immer door de nationale regeringen werden opgelost nu uit handen wordt gegeven, of wordt afgenomen, door wat ik maar even ‘Brussel’ noem. We zijn getuige van de geboorte van een ‘Europese Superstaat’. Wat sommigen met grote blijdschap vervult, en anderen angst aanjaagt. Maar op basis van emoties je hakken in het zand zetten, of meezingen in het koor waarin je de Sint verwelkomt, en toeroept ‘kom maar binnen met je knecht!’, genereert alleen maar spanningen. 

 

Zelfs terwijl ik dit schrijf realiseer ik mij dat de verwijzing naar die ‘knecht’ door zekere opgewonden standjes al kan worden ‘geïnterpreteerd’ als een uiting van ‘racisme’. Zo onvoorstelbaar *ziek* is de hele discussie inmiddels. De vooroordelen vliegen in korte zinnen en ‘memes’ heen en weer, en bijna niemand neemt de tijd om na te denken, of om te luisteren naar iemand met een ander inzicht. Men neemt genoegen met preken voor eigen parochie, en het in ontvangst nemen van het applaus. Anderen trekken zich zelfs volledig terug op hun ‘veilige’ platform, waar ze alleen maar medestanders vinden, zodat ze niet eens meer *hoeven* na te denken. En de EU? Die staat op het punt om vlogs, blogs, en enig platform dat zich niet conformeert aan het goedgekeurde narratief te sluiten. Het zou *iedereen* in Nederland, ongeacht het eigen standpunt, de koude rillingen moeten bezorgen, maar dat is overduidelijk niet het geval. 

 

Probleem is, dat ook ik met de grootst mogelijke regelmaat ‘uitingen’ tegenkom waarvan ik, met goede argumenten ondersteund, meen dat ze met *kracht* bestreden dienen te worden. In mijn geval, bijvoorbeeld, de openlijke verheerlijking van Nazi’s die zulk ‘nuttig’ werk voor ‘ons’ verrichten in Oekraïne. We hebben het dan over mensen die zich in alle openheid tooien met de symbolen en namen van eenheden die tijdens de Tweede Wereldoorlog honderdduizenden Joden, Roma, Sinti en Polen ombrachten, op de meest *gruwelijke* wijze. Maar net zo goed over Israeli’s die zich *volledig* te buiten gaan aan bloedstollende misdaden tegen de menselijkheid, en menen dat ze in hun recht staan. Of de nog altijd groeiende schare mensen die ons *dwingt* om weg te kijken van barbaarse ontsporingen, zoals nu weer in Belfast, waar iemand op klaarlichte dag op straat de keel werd doorgesneden door een kersverse inwoner van het door de Britten bezet gehouden Noord Ierland. Althans, zo kijken de Ieren ernaar, waarbij die ‘Donbas’ ook nog eens niet aan het van Europa afgesplitste Verenigde Koninkrijk grenst. Maar laat dat even rusten. Daar kom ik hieronder, in de correcte context, nog op terug.

 

Drie ‘uitingen’ waarvan de pleitbezorgers van censuur, uitgaande van ‘Brussel’, menen dat ze moeten worden ‘weggemoffeld’, of ‘overgeschilderd’, uit angst voor ‘racisme’ of het verlies van nuttige steun voor onze Europese Superstaat. Je kunt met die mensen *niet* de dialoog aangaan over de vraag of je er goed aan doet openlijke Nazi’s, openlijke Moslim extremisten, of fanatieke zionisten de deur te wijzen. Hoe kan dat? Op welke manier ben *ik* een racist als ik naar dat soort lieden verwijs als types die ik buiten ons land wil zien te houden? 

 

Nog maar eens, en met de grootst mogelijke klem: Ik heb *niets* tegen mensen met een andere huidskleur, een andere religie, een andere ideologie, zolang ze niet de ambitie hebben om mij de mond te snoeren, hun cultuur op te dringen, hun oorlog binnen te trekken, of de keel door te snijden. Dat was in het Nederland waarin ik opgroeide de norm, ofschoon er altijd al Nederlanders waren die daar *volkomen* anders over dachten. Wat tijdens de Tweede Wereldoorlog resulteerde in rond de vijfentwintig duizend Nederlandse mannen die dienst namen bij de Waffen-SS, naast de grote aantallen die innig samenwerkten met de ‘bezetter’. Het Nederland waarin ik ‘jong volwassen’ was, was een gelukzalig anarchistisch zooitje, in die zin dat tal van bestaande wetten systematisch werden overtreden, in het bijzonder de wetten die gericht waren op wat ik maar, gemakshalve, de ‘zedelijkheidswetgeving’ noem, waaronder ik dan ook het gebruik van ‘geestverruimende middelen’ schaar. Geen rechtgeaarde Nederlander trok zich ook maar *iets* aan van een ‘Rood Licht’, en doet dat lopend of op de fiets ook nu nog steeds niet, en op zoek naar woonruimte werd er ‘gekraakt’ en ‘bezet’ dat het een lieve lust was. 

 

Maar wat in Nederland *niet* kon, dat was wat nu *wel* kan. Nazi’s verheerlijken, openlijke geweldpleging door religieuze of ideologische fanaten, pleiten voor vergaande censuur, en beleid waarvan iedereen met twee functionerende hersencellen begrijpt dat het een bestaande onwenselijke situatie alleen maar nóg erger maakt. Met andere woorden, Nederland was een tamelijk vrijgevochten land waar véél meer kon dan in heel veel andere landen, maar ons land was *soeverein*, en besliste *zelf*. Met een overheid ‘op afstand’ die veel overliet aan de eigen verantwoordelijkheid van de burger. 

 

Van mijn kant sta ik open voor kritiek op die tijd, in die zin dat het vertrouwen op de eigen verantwoordelijkheid van de burger overduidelijk *ook* tot ‘uitkomsten’ leidde waarvan je je kunt afvragen of we die onverantwoordelijke burger niet hadden moeten helpen? Denk aan drugsgebruik, liefdes-relaties met minderjarigen waar de ouders niks deden om dat te verhinderen, met de wereld van het ‘entertainment’ als een waar Sodom en Gomorrah, wat allerminst een geheim was. De wildgroei van abortussen, deels als gevolg van het voorgaande fenomeen. Met, daar tegenover, ouders die met ‘harde hand’ ingrepen als hun kinderen drugs gebruikten, of relaties aangingen die, in de ogen van de ouders, ongepast waren, of als hun kroost zich op gewelddadige wijze manifesteerde, of uit stelen gingen. 

 

Met terugwerkende kracht jagen op wat destijds niet vervolgd werd, is *principieel* onjuist. Maar onvermijdelijk als je je soevereiniteit verliest. Evenals het omgekeerde fenomeen, waar dat wat destijds te vuur en te zwaard werd bestreden, nu wordt opgedrongen als iets wat je moet gedenken als een positieve bijdrage. Die historische revisie, niet gebaseerd op revelaties van kwesties die eerder domweg niet bekend waren, maar op een afgedwongen herwaardering van, bijvoorbeeld, het fascisme, is kenmerkend voor een cultuuromslag. Iets wat we identificeren met bezette landen, waarbij de bezetter zich ten doel stelt de bestaande cultuur van een land uit te gummen, en te vervangen door een ‘narratief’ dat de bezetter prefereert. 

 

In kringen die we ‘nationalistisch’ noemen, omdat ze zich verzetten tegen het globalisme, en haar ambitie om het territorium uit te breiden, wat leidt tot spanningen, conflicten en oorlog met ‘multipolaire’ landen die hun cultuur willen behoeden voor die erosie, wordt heftig geprotesteerd tegen wat men daar soms ‘omvolking’ noemt. In het Engels ‘replacement’. Een nare term die uit Nazi-Duitsland is overgewaaid, maar daar *positief* werd gebruikt, en *niet* stond voor Joden, of Polen die de Germanen verdrongen, maar andersom. Hitler zette een programma op om Germanen over te halen zich in ‘Sudetenland’ te vestigen, om een excuus te hebben Tsjechië binnen te vallen, om de ‘gediscrimineerde Duitsers’ in die regio te bevrijden. In die vorm heeft het ‘Westen’ dat excuus al vele malen opgevoerd als motivatie voor militaire actie. En zou je ook kunnen verwijzen naar Poetin’s besluit om in 2022 in actie te komen om de cultureel Russische minderheid in dat getormenteerde Oekraïne te hulp te komen, zij het dat die Russische minderheid dáár aantoonbaar al vele eeuwen woonde, en niet geïmporteerd hoefde te worden. 

 

Die ‘nationalistische’ partijen en organisaties, veelal met de slogan ‘Nederland voor de Nederlanders’, of ‘Duitsland voor de Duitsers’, of ‘Oekraïne voor de Oekraïners’, ‘Polen voor de Polen’, en ga zo maar door, blaffen als regel tegen de verkeerde boom. Wat ze *willen*, is een land dat hun cultuur hoog houdt, wat óók kan met immigranten die die cultuur respecteren, en staan te popelen om zich die cultuur eigen te maken. Ik ken *vele* ‘allochtonen’ die ‘Nederlandser’ zijn dan menige ‘nationalist’, en dat geldt in het bijzonder voor ‘nationalisten’ die hun hart verpand hebben aan de staat Israël, als u begrijpt waar ik naartoe wil. Nederland is, terecht, traditioneel een land waar Joden welkom waren, en dat wil ik graag zo houden. Maar onder géén beding wil ik meewerken aan een cultuuromslag die van ons soevereine Nederland een verlengstuk maakt van het zionistische streven, en haar oorlogen. En ongeacht of dat afkomstig is van Joodse zionisten, of Christen-zionisten, voorzover het uitmondt in een raciale, gewelddadige staat die complete volkeren die al vele eeuwen in de regio leven, zonder blikken of blozen uitmoordt. 

 

Naast die belangrijke kanttekening, dat de focus moet liggen op *gedrag* en *intentie* als we kijken naar wie welkom is, en wie niet, wat een niet eenvoudige afweging is als je dat wilt achterhalen, zodat je al snel uitkomt bij een voorzichtige benadering, is er het ‘Vol is Vol’-argument. Dat is een *valide* argument als je ziet dat we de toestroom niet aankunnen. Als er elke dag mensen in de buitenlucht slapen, of in haastig ingerichte noodopvang moeten worden ondergebracht, waar ze menselijkerwijs niet enkele jaren kunnen worden vastgehouden tot er geschikte woonruimte vrijkomt. En vóórdat zij, als nieuwkomers, de vrijkomende woonruimte krijgen toegewezen, moet in de vraag van de Nederlanders zijn voorzien. Waarom bestaan er mensen die dat onredelijk vinden? In hoeverre zijn *die* mensen bereid hun eigen geriefelijke woning te verlaten, om plaats te maken voor ‘vluchtelingen’, waarvan de meesten economische vluchtelingen zijn? Leg uit waarom ik Rob Jetten, Jesse Klaver, en al die andere mensen met een ‘Groot Hart’ en een door de belastingbetaler bekostigde, of gesubsidieerde baan niet zou mogen vragen om hun goede werk verder vanuit een tent op het terrein van ‘Ter Apel’ voort te zetten, maar zij wél van anderen mogen eisen dat ze bij hun ouders blijven wonen tot die overlijden, om vervolgens uit de woning gezet te worden, omdat zij niet de ‘legitieme huurder’ zijn, en de woning beschikbaar moet komen voor vluchtelingen? En nee, daar gaat het *niet* aan om mij die solidariteit door de strot te drukken, en zelf lekker in je geriefelijke grachtenpand of idyllische buiten te blijven wonen. Oók niet als mijn woonsituatie beter is. 

 

De nagestreefde cultuuromslag die ons wordt opgedrongen vanuit de ‘bezetter’, is dat we onze nationale normen en waarden, mét haar tekortkomingen, vervangen door een van bovenaf door niet-verkozen, ongeïnteresseerde, machtsgeile regenten opgedrongen cultuur die geen ‘smoel’ heeft. De ‘Europese Cultuur’ is fictie. ‘Brussel’ heeft het oog laten vallen op verdere expansie, waarbij inmiddels zelfs de reeds zwaar geërodeerde voorwaarden voor lidmaatschap nu *volledig* aan de kant worden geschoven. Op onnavolgbare wijze staan onze benoemde regenten in landen ver van Nederland te bazelen over een gedeelde cultuur. Armenië, Moldova, Turkije, Georgië, Oekraïne. Gedeelde cultuur? Hoe dan? En geloof mij, ik ken die landen, ik kan genieten van wat hun cultuur heeft voortgebracht, en de veelal magistrale landschappelijke schoonheid, voorzover degenen die daar inmiddels aan de macht zijn die niet zelf met een voorhamer, en onder bedreiging met geweld slopen. Maar met de Nederlandse cultuur heeft het niet eens raakvlakken in veel gevallen. Anders dan door de via immigratie ingevoerde, opgedrongen wijzigingen. 

 

Als we ons vervolgens storten op de vraag wat dan de verbindende factor is binnen die door ‘Brussel’ nagestreefde cultuur, dan is dat *Haat*. De verbindende factor is dat Europeanen ‘Russen Haten’. Dat ze ‘Anti-Globalisten Haten’. Dat ze ‘Soevereinen Haten’. Dat ze hun eigen tradities, historie en cultuur ‘Haten’. Dat ze ‘Zichzelf Haten’. En dat ze *snakken* naar een ‘Führer’ (m/v) die hen bij de hand neemt op weg naar de paradijselijke staat van het identiteit-loze bestaan van de culturele huurling. Alles voor geld. En het geld voor alles. 

Geduld is een schone zaak

‘Death through a thousand cuts’ staat te boek als een ‘Chinese martelmethode’, Linchi, ongetwijfeld de stam van ons ‘lynchen’. Niet mijn ding, dat martelen, en in die vorm een behoorlijk sadistische wijze om iemand van het leven te beroven. Je moet iemand wel uit de grond van je hart *haten* om niet doodziek te worden van jezelf nog voor de dood intreedt. Of je moet een extreem pervers karakter hebben, en genieten van het lijden. Hopelijk bent u dat met mij eens. 

 

In overdrachtelijke zin wordt het tegenwoordig eerder gebruikt als een metafoor voor een schier eindeloze serie verkeerde beslissingen, die uitmonden in de dood van een bedrijf, patient of land, of de volledige ontsporing van je kind. De reflectie van Hemingway’s gebruik in ‘The Sun Also Rises’, waar hij een van zijn karakters laat antwoorden met: ‘Gradually, then suddenly’, op de vraag hoe het kwam dat hij failliet ging. 

 

Op dit blog tracht ik beleid, en markante individuele keuzes van leidende figuren, onder de aandacht te brengen die vroeger of later wel *moeten* leiden tot het faillissement, indien er niet wordt ingegrepen. Tot mijn groeiende wanhoop wordt de interesse voor die waarschuwingen niet groter met het naderen van het faillissement, maar groeit de desinteresse eerder nog door, en wordt het verzet tegen mijn oproepen om over bepaalde keuzes nog eens goed na te denken alleen maar groter. Ik voel mij als de ‘onderhoudsmonteur’ die graag ziet dat de klant nog vele jaren veilig en tevreden in zijn karretje rond blijft rijden, maar die wordt gewantrouwd als hij waarschuwt voor het risico van uitgesteld onderhoud. Hij doet dat te goeder trouw, als vakman. 

 

De tragiek is dat waarschuwingen voor dreigend onheil *altijd* te vroeg komen voor wie de onderhoudsmonteur wantrouwt, en tegen de tijd dat de motor vastloopt, het nooit zijn of haar schuld is. Tegelijk realiseer ik mij terdege dat er weinig gewetensvolle garages zijn die ‘binnenlopen’ op het slijten van onderhoud waar geen objectieve reden voor is. Het onderdeel wordt vervangen op basis van instructies van de fabrikant, en niet omdat het versleten is. De hele auto wordt ingeruild op basis van de ‘economische levensduur’, statistisch bepaald door de lease-firma, die binnenloopt op die handel. De TV wordt ingeruild vlak voor het WK, alhoewel er niks mis was met de TV die er stond. 

 

Vanochtend zat ik naar het ‘Nieuws’ te kijken, waar zowel bij de NOS als bij RTL een meneer van het UWV vertelde dat we ons geen zorgen hoefden te maken over de banengroei, alhoewel die lager uit zou pakken indien de oorlog met Iran nog enige tijd aan zou houden. Hier op mijn blog heb ik recent uit een volkomen ander vaatje getapt. Analisten van naam en faam die ik zelf vertrouw als onderhoudsmonteur kondigen om te beginnen de ‘Moeder van alle economische Depressies’ aan, als gevolg van de stagnatie in de aanvoer van olie, gas, kunstmest, helium en andere essentiële grondstoffen, het gevolg van de sluiting van de Straat van Hormoez, en onze zelf gekozen isolatie van Rusland als leverancier. Zélfs als die Straat binnenkort weer open zou gaan, waar het vooralsnog niet naar uitziet. En dan is er nog ‘AI’, met de predictie van Elon Musk dat over drie jaar *niemand* nog een ‘baan’ zal hebben, omdat ‘AI’ alles heeft overgenomen. hard gaat het, volgens Musk. En dan zou ik er nog aan toe willen voegen dat ons *complete*, op ‘fiat’ gebaseerde geldsysteem op instorten staat, als gevolg van de grootschalige malversaties, de diefstal van uitstaande gelden van landen en privé-personen die op enig moment worden aangemerkt als de vijand, de grootschalige piraterij en moedwillige destructie, waardoor het *vertrouwen*, nodig voor een ‘fiat’ systeem, tot vér onder het vriespunt gedaald is. 

 

Cynisch genoeg is er wel degelijk een toekomst waarin die man van het UWV, én die analisten waar ik vertrouwen in heb, allebei gelijk krijgen. Namelijk een toekomst waarin oorlog uitbreekt, waardoor er aan ‘banen’ geen gebrek is. De overheid in ons eigen land, én de feitelijke regering in ‘Brussel’, sorteren daar opzichtig op voor. Het geld van de overheid vloeit met de hoogste prioriteit naar feitelijke, reeds woedende oorlogen, in het bijzonder die met Rusland, en naar voorbereidingen voor de uitbreiding daarvan. Op dit blog heb ik, ad nauseam, herhaald dat die focus op ‘werk’ problematisch is, in het bijzonder als dat ‘werk’ wordt gegenereerd door de overheid, of regels uitgevaardigd door de overheid, zonder dat er een glashelder maatschappelijk nut zichtbaar gemaakt kon worden, gebaseerd op de doelstelling van welvaartsgroei, die uiteindelijk moet komen van de bedrijven en mensen werkzaam in productieve sectoren, waar het geld *verdiend’ wordt. Het optuigen van een kerstboom behangen met cadeautjes, te betalen door het beroven van andere landen is een extreem kwetsbaar concept. 

 

‘Maar het gaat toch goed?’ Hoe vaak ik dat niet heb moeten horen! Klein sneetje, beetje bloed, maar we leven nog. En met statistieken en modellen kun je zelfs ‘bewijzen’ dat het alleen maar béter gaat. Hoe meer oorlog, hoe beter! Kijk maar naar de statistiek sinds 1990, toen de Sovjet Unie de geest gaf, en hoe goed het nu met ons gaat! We konden die gesubsidieerde kolder er gewoon bij hebben! Sterker nog, minder misdrijven omdat de politie vaker wegkijkt, gedrag dat voorheen strafbaar was nu wordt gedoogd, of wordt geparkeerd onder de noemer ‘ontoerekeningsvatbare dader’, waardoor de moord geen moord meer is. Diefstal? Meld maar bij de verzekering. Afgetuigd? Weet u wel zeker dat u geen aanleiding gaf? 

 

Veel minder fijnstof. Ja, omdat we de industrie hebben geëxporteerd, en al die producten nu importeren, per boot, waardoor *wij* goede sier kunnen maken met onze schone lucht, maar per saldo eerder méér produceren. Internetgebruik spectaculair gestegen? Ja, dat was er amper in 1990. Meer mensen met een HBO/WO studie? De eesten om door ‘AI’ vervangen te worden, voorzover ze niet ergens een ‘baan’ bij de overheid hebben en betaald wordt uit de belastingopbrengsten. Een eindige propositie, bij *dalende* belastingopbrengsten uit *nuttig* werk dat producten voortbrengt die geschikt zijn voor de export. Export? Ja. Geen ‘doorvoer’ van en naar Duitsland, en dat dan ‘export’ noemen, want dat is een ‘Tolpoort’, en met tienduizenden banen in de industrie in Duitsland die per *maand* verdwijnen op dit moment, met het ene na het andere commerciële bedrijf van naam en faam dat de poorten sluit, of verkast naar China, wordt dat een precair verdienmodel. Vandaar dat de regering, én ‘Brussel’, zich opmaken voor het plunderen van het bezit, en het leegtrekken van de pensioenpotten als alternatief voor ‘loonbelasting’ en belasting uit normale bedrijfsvoering. En ja, op papier is ‘Rheinmetal’, dat al die wapens en munitie maakt, een commercieel bedrijf, maar dat houdt alleen in dat de directie en aandeelhouders goed aan ‘Jan met de Pet’ verdienen, die met de rekening blijft zitten, en zich mag melden voor het front als hij helemaal is uitgeknepen. 

 

Geduldig heb ik gewacht op deze uitkomst, die simpelweg onvermijdelijk was, en nu alleen nog met een extreem krachtdadig optreden kan worden omgebogen, ofschoon ik continue liet weten dat ik deze uitkomst *niet* wilde. De onderhoudsmonteur die de sleepwagen ziet arriveren, met de auto van de klant erachter, waarvan de motor volledig in de soep is gedraaid, omdat de klant niet wilde luisteren, voelt geen vreugde. De kans is trouwens groot dat de klant zijn wagentje naar een andere garage laat slepen, om de monteur die hem waarschuwde niet onder ogen te hoeven komen. In het bijzonder waar het in de wind slaan van alle adviezen gestoeld was op ongezond wantrouwen, dat niet in rook opgaat als die monteur gelijk krijgt. Goede kans dat de klant een complot bedenkt waarbij de monteur de schuld krijgt, omdat die vakman zijn gelijk wilde halen, en daarvoor het wagentje heeft gesaboteerd. Mensen richten zelden of nooit de blik naar binnen bij tegenslag. En bestuurders zijn ook mensen. Niet hun schuld! Het was Poetin! Het was die verduivelde Xi! Allemaal de schuld van Iran! 

 

Prima, Jodocus, ga maar een mud aardappelen halen in je petje, en neem op de terugweg even de dichte gaatjespan mee! 

 

Met betrekking tot wat Elon Musk verwacht heb ik nog wel enige opmerkingen. Hij heeft via een ‘Space-X’ IPO geld opgehaald dat niet exclusief bedoeld is voor raketten en een basis op de maan en mars, maar evident ook gekoppeld aan de doorontwikkeling van ‘AI’ en zijn reeds in productie genomen robots, van het ‘humanoid’ type, lijkend op de mens, maar ‘zelflerend’ in een tempo waar geen mens aan kan tippen. Belangrijkste probleem, voor *alle* westerse bedrijven die bezig zijn met de ontwikkeling van ‘AI’, is de energieproductie, en toegang tot cruciale ‘rare earth’ materialen waar China feitelijk de enige producent van is. Op het ‘In English’ gedeelte heb ik recent verschillende artikelen geschreven over de *andere* benadering van ‘AI’, toegesneden op oorlogsvoering en ‘mass-surveillance’ waar het bedrijf Palentir de ongekroonde koning in is, die het vizier heeft scherpgesteld op de ontwikkeling van de ‘Cyborg’. En hoe onze eigen volksvertegenwoordigers, zonder op de hoogte te zijn, vorige week in meerderheid instemden met Palentir als hofleverancier voor de Nederlandse overheid. Dat kun je niet langer wegschrijven onder het kopje ‘kleine sneetje’. Dat is gas geven op de Duitse Autobahn om te zien hoe hard je karretje kan met het olielampje op je dashboard dat al de hele week brandt.

Ontoerekeningsvatbaar

Negentig procent van onze bestuurders is ontoerekeningsvatbaar. Dat is een stevige stellingname die uiteraard enige onderbouwing vergt. Die stellingname is niet gebaseerd op jarenlang nauwgezet onderzoek, zoals u zult beseffen. Nog los van het gegeven dat de term ‘ontoerekeningsvatbaar’ niet dusdanig scherp is gedefinieerd dat je met jarenlang onderzoek iets opschiet. De term verwijst naar een conditie waardoor betrokkene niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor zijn of haar daden. In extreme gevallen met de dood van onschuldigen tot gevolg. Maar ook bij minder opzichtige ontsporingen sterven er niet zelden mensen als gevolg van het beleid waar die politici voor ‘tekenden’, of hun inertie.

 

In de juridische praktijk worden daders die ontoerekeningsvatbaar zijn de hand boven het hoofd gehouden. Ze krijgen geen straf voor hun gruweldaden. Wel worden ze doorgaans toevertrouwd aan de zorg van gespecialiseerde instanties, die moeten proberen hen weer enig verantwoordelijkheidsbesef en realiteitszin bij te brengen. Wat niet altijd lukt. Dan komt een moordenaar op vrije voeten, en een dag later sterft een onschuldig kind. Aan het mes geregen door de man die niet voor niks ergens in een kliniek zat. Waarna de ‘instanties’ gaan schuiven met de ‘Zwarte Piet’. Allemaal niet hun schuld. En het eind van het liedje is dat er méér geld moet komen voor die gespecialiseerde zorg. 

 

Al zou je natuurlijk liever zien dat er minder ‘gekkies’ los rondlopen. Een lastige opdracht, omdat ieder mens zijn breekpunt heeft, waarop er iets knapt, en hij of zij de controle over zichzelf kwijtraakt. Dat vóór zijn is verre van eenvoudig, en er kleeft een gigantisch risico aan het jagen op mensen die in de ogen van angsthazen een gevaar zijn. Voor je het weet worden hele groepen verdacht gemaakt. Zoals bij de pogingen om ‘femicide’ terug te dringen. Ja, het zijn mannen die de vrouwelijke slachtoffers ombrengen. Maar niet elke man is daartoe in staat. Er zijn echter groepen mannen die van jongsaf geconditioneerd zijn in een denkrichting die het waarschijnlijker maakt dat ze zich aan een vrouw vergrijpen.

 

In DEZE video een gruwelijk verslag van een commissie die in het Verenigde Koninkrijk onderzoek deed naar de activiteiten van ‘gangs’ die zich schuldig maken aan massa-verkrachting van tienermeisjes en jonge vrouwen, geïnspireerd door hun cultuur. Het is daar een enorm schandaal, en als u die video bekijkt begrijpt u waarom mensen daar laaiend zijn. Besef daarbij dat de zittende premier ervan wordt beschuldigd van de hoed en de rand te weten, vanuit zijn vorige functie van openbaar aanklager, maar ‘zaken’ systematisch onder de tafel te hebben geschoven. Het is uiteraard *altijd* zaak om niet blind te varen op beschuldigingen, maar net als met dat ‘Epstein Netwerk’ meurt het op een wijze die je niet kunt veronachtzamen. Bedenk ook dat bepaalde beschuldigingen betrekking hebben op mensen die onderdeel zijn van de hulpverlening, en zelfs politieagenten. Analoog aan wat we zien in dat geval van het ‘Epstein Netwerk’, wat duidt op een organisatie die uit is op het verzamelen van ‘Kompromat’. 

 

Naast dat akkefietje waarin met de beschuldigende vinger naar Starmer wordt verwezen, is er nog een vreemd geval waarbij drie jeugdige Oekraïense ‘Lover Boys’ brand staken bij de woning van de premier, die zich inmiddels met de moed der wanhoop vastklampt aan zijn zetel, hoewel geen Brit nog vertrouwen in hem heeft. Het akkefietje rond Henry Nowak doet hem ook zeker geen goed.

 

Dan terug naar ons eigen land. Ik heb geen aanwijzingen dat het in ons land ook zo erg is, wat niet wegneemt dat ik vol ongeloof naar de debatten in de Tweede Kamer heb zitten kijken waarin het complete peloton zich vergrijpt aan Lidewij de Vos bij debatten over de onrust in Nederland bij ‘AZC’s’. De Vos zegt heel duidelijk dat ze afstand neemt van alle geweld, maar doof en blind hakken Jetten, Klaver, Bontenbal, en anderen, op haar in. Waarbij ze in woede ontsteken als ze hen voorhoudt dat ze wegkijken van de feiten, en het ongenoegen onder de bevolking over het al jaren opzichtig falende beleid. Alhoewel de Vos simpelweg heel verstandige dingen zegt, en feiten deelt met haar collega’s, en zelf heel rustig blijft. Het werkt als een rode lap op een oververhitte stier, en binnen de kortste keren klinken de beschuldigingen over het ‘fascistische’ karakter van Forum, wat het altijd goed doet als je inhoudelijk geen argumenten meer hebt, en de feiten je ongelijk aantonen. 

 

Nou aarzel ik zelf ook niet om bepaalde structuren in ons eigen Nederland, en in Europa, aan te merken als kenmerkend voor fascisme, maar daar heb ik dan wel goede argumenten voor. Zoals waar wij in Oekraïne openlijke Nazi’s steunen, waarvan iedereen in 2014 nog zei dat het Nazi’s waren. Maar nu is dat ‘wit gewassen’, en leveren we hen drones en ander wapentuig, naast miljarden die we in mijn optiek zéér binnenkort zelf *hard* nodig gaan hebben, want zwarte wolken pakken zich samen boven ons voorheen zo paradijselijke Nederland. Voordat de ‘gekkies’ zich meester maakten van de controle over de wet- en regelgeving. Ongetwijfeld mede het gevolg van een overdracht van de macht aan ‘Brussel’, waardoor mensen die graag iets voor ons land zouden doen op voorhand afhaken. En waar je dan mee blijft zitten, zijn ontoerekeningsvatbare pluche-klevers, en wanhopige politici die trachten nog iets van de zeggenschap terug te halen. Waarbij het opzichtig ondemocratische ‘Brussel’ volledig verkleefd is met de poging om Hitler’s excursie richting Moskou nog eens dunnetjes over te doen. Een nachtmerrie!

 

Die ontoerekeningsvatbare types hebben zo’n waas voor ogen, waardoor het hen domweg niet lukt om in gesprek te gaan met iemand die simpele feiten en waarheden-als-koeien met hen deelt. De Vos werd gevraagd of ze voor een ‘Blank Nederland’ was. Waarop ze inhoudelijk reageerde door te stellen dat de Nederlandse bevolking van oudsher overwegend blank was, en dat je door die bril bekeken zou kunnen stellen dat ze voor een ‘Blank Nederland’ is, ofschoon ze zelf ook meteen stelt dat in ons land door de eeuwen heen altijd al niet-blanken zich in ons kleine kikkerland hebben gevestigd, die overigens inmiddels volledig geassimileerd zijn. Ofschoon dat ook niet altijd zonder slag of stoot ging. Denk aan ‘Wijster’. Of aan de handel in drugs waar menige groep die opzichtig *niet* wenste te assimileren, opzichtig bij betrokken was. Maar ja, we hebben ook ‘Bolle Jos’, het duo ‘Spic en Span’, en Holleeder, en het gaat natuurlijk niet aan om alle verantwoordelijkheid af te schuiven op ‘allochtonen’. 

 

Eén kamerlid bestreed dat een ‘kersverse Nederlander’ die zojuist een paspoort had gekregen, niet meteen een Nederlander was. Mijn zoon is geëmigreerd naar een land in Azië, maar er is geen enkele lokale inwoner die hem voor ‘lokaal’ verslijt, noch pretendeert hij dat te zijn. Wel realiseert hij zich dat hij feitelijk ‘te gast’ is, en niet zijn eigen cultuur op moet dringen aan de mensen daar. Dat de Vos probeerde helder te maken wat het verschil was tussen de ‘juridische’ status, en hoe dat cultureel zat, was moedig, maar volstrekt zinloos. Die ‘Globalisten’ zijn er op uit alle verschillen uit te gummen, en tolerantie op te dringen, maar alleen waar het de ‘autochtone’ bevolking betreft, die ruimte moet maken voor die ‘gezellige’ nieuwkomers die ons land zo ‘kleurrijk’ maken, en die we hard nodig hebben om onze economie overeind te houden. In een wereld waarin over drie jaar geen werk meer is, omdat alles is overgenomen door robots, als we Elon Musk mogen geloven. Ook als die nieuwkomer een enthousiast aanhanger is van Al Qaeda, of de Azov-Nazi’s, is dat geen argument om hen buiten de deur te houden. Sterker nog, de ontoerekeningsvatbare bestuurders gaan eerder enthousiast het gesprek aan om te bezien of ze hen nog kunnen subsidiëren en bewapenen. 

 

Geheel los van de hele immigratiepolitiek, waarbij felle tegenstanders van de Vos haar voor de voeten wierpen dat ze doet alsof er in de Tweede Kamer nooit over die kwestie gesproken wordt, waarop zij droogjes reageerde met de opmerking dat ze zou willen dat het ‘gelul’ (mijn woorden) zou stoppen, en er nu eindelijk eens iets *gedaan* werd, zijn er veel, en véél meer kwesties die aantonen dat mijn stelling over ontoerekeningsvatbare volksvertegenwoordigers en bestuurders wel degelijk hout snijdt. Vanochtend in het nieuws dat Moerdijk wellicht *toch* kan blijven bestaan. Hoe lang willen ze die koe blijven melken? 

 

Het *wemelt* in ‘Den Haag’ van de ‘dossiers’ die eindeloos terug blijven komen. Nu is er weer een ‘COVID’-commissie, waarin de échte vragen niet eens aan bod komen. Dan hebben we nog de ‘Toeslagen-Affaire’. Ik geef u op een briefje dat we de ‘pensioenkwestie’ weer terug gaan zien als straks glashelder wordt dat het puur en alleen een poging was om onze ‘pensioenpotten’ te plunderen ten bate van ‘Brusselse’ hobbies en oorlogen. En met elke nieuwe dag raken we verder achterop. De stroperige wet- en regelgeving, waar geen mens nog iets van begrijpt, waardoor er constant aan rechters gevraagd moet worden om te doen wat de Volksvertegenwoordiging had *moeten* regelen, maakt dat het vertrouwen in ‘de politiek’ volledig door het ijs is gezakt. 

 

De politiek’ laat het niet slechts afweten, maar ze maken er ‘werk’ van om de chaos verder toe te doen nemen, terwijl meer en meer mensen zich in de praktijk ook al helemaal niks meer aantrekken van wat de overheid zegt te willen. Ze nemen het risico voor lief dat ze op enig moment een ‘boete’ krijgen, waarna ze gewoon verder gaan met wat ze daarvoor deden. Ik begon met een extreem schrijnend voorbeeld uit het Verenigde Koninkrijk, dat sinds de ‘Brexit’ méér immigranten toeliet dan in de jaren daarvoor, met de geschetste gevolgen, maar het is *overal* in Europa hetzelfde. In Duitsland had iemand de Bondskanselier verweten dat hij een leugenaar is. Open deur. Maar de rechter veroordeelde hem tot een boete van één maandsalaris. Met de moed der wanhoop trachten falende politici respect af te dwingen via de rechter, die daardoor zelf ook in een geur terechtkomt die mij het gevoel geeft dat het einde nabij is. En nee, niet de schuld van ‘Poetin’. Als we er niet in slagen de kwaliteit van het bestuur op een fatsoenlijk niveau te houden, ‘de politiek’ volkomen achter de feiten aanloopt, en moet wachten tot ‘Brussel’ een ei heeft gelegd, om daar vervolgens mee aan de slag te gaan, dan kun je op je klompen aan voelen komen dat dat gruwelijk spaak gaat lopen. 

 

Brussel’ heeft ook *totaal* geen oog voor de lidstaten, anders dan dat men daar *alles* uit de kast trekt om ‘Project Oekraïne’ van een zekere dood te redden, door lidstaten die zien waar dit toe leidt te straffen met sancties en boetes, terwijl ‘Brussel’ inmiddels zelfs Armenië gaat helpen met belastinggeld. Net als Oekraïne geen lid, en bovendien niet eens een Europees land, maar *dat*, die expansie, is de focus. En dat complete ontoerekeningsvatbare circus in ‘Den Haag’ sjokt er achteraan. Ik weet niet of u het beseft, maar er zit een gigantische economische depressie aan te komen, als gevolg van onze eigen keuze om geen Russische olie en geen gas meer te kopen, bij een gelijktijdige afsluiting van de Straat van Hormoez, waarbij het niet alléén over olie en gas gaat. Daarnaast hoort en leest u dat het uitstekend gaat met ‘Project Oekraïne’, maar ondertussen dreigt een directe oorlog met Rusland, dat de EU ziet als de regisseur, en ‘pimp’, die door wil gaan tot de laatste Oekraïner. Als u het gevoel hebt dat uw belangen in goede handen zijn bij het ‘Kabinet Jetten’ en haar slippendragers in de Tweede Kamer, of bij Ursula en haar vriendinnen, dan vraag ik mij oprecht af waar u dat op baseert? 

Een race tegen de klok

Als u op zoek bent naar argumenten om u te verhangen, kijk dan een dagje naar de debatten in de Tweede Kamer, of de uiteenlopende ‘Commissievergaderingen’. Of zet te televisie aan op willekeurig welk kanaal, met spaarzame uitzonderingen, en houd dat een jaartje vol. Tussen de wanhopig strijdende volksvertegenwoordigers, en ‘gasten’ met een *visie*, louter mensen die op de rem staan, of op zoek zijn naar wegen om *zelf* te profiteren, zonder acht te slaan op het belang van het collectief, hoewel ze zelf bij hoog en bij laag het tegenovergestelde beweren. 

 

Institutionele verloedering. De grootste bedreiging voor landen waar het goed toeven is, en voor bedrijven die bergen winst maken. Toen ik voor het eerst Ayn Rand’s ‘Atlas Shrugged’ las, een jaar of twintig oud, in een bruisende episode wereldwijd, waarin er van alles gebeurde, en Nederland overwegend ‘Links Leunend’ was, strijdend tegen de vermolmde structuren, met uiteenlopende visies op een betere wereld, vrij van armoede, leed en oorlog, kon ik dat boek, een roman, niet plaatsen als een kritiek op ‘Socialisme’, en een pleidooi voor ‘Kapitalisme’. Voorzover ik het al zag als ‘maatschappijkritiek’ kwam het eerder op mij over als iets volkomen anders, en eerder ‘Links Leunend’ waar het een aanklacht was op een wereld waarin visionaire, en ondernemende medemensen vastliepen in vermolmde structuren, afgevuld met mensen op zoek naar wegen om visionairen de pas af te snijden. 

 

Je kunt ook stellen dat wat destijds doorging voor ‘Links’ nu ‘Rechts’ is, en andersom, maar zo eenvoudig is het ook weer niet. Bovendien volstaan die ‘labels’ van ‘Socialisme’ en ‘Kapitalisme’ niet, omdat ze visieloze individuen een excuus geven om alles te blokkeren wat niet in hun ‘frame’ past. Nog los van het gegeven dat al dat gewapper met ‘vlaggen’ en al die ‘leuzen’ veelal de lading totaal niet dekt. Ik typ mijn vingers blauw om te waarschuwen voor een hernieuwde poging om van Europa een fascistische ‘Superstaat’ te maken, maar dan participeer je op ‘X’ in een dialoog over het Nederlandse beleid rondom Oekraïne, waar vorige week een geverifieerde, prominente fascist uit de Tweede Wereldoorlog met alle eer werd herbegraven, bewierookt door Zelensky, en prompt krijg je naar je hoofd geslingerd dat je een ‘Fascistische Landverrader’ bent. Kansloos als je probeert daar iets van een dialoog van te maken, en de minister die het visieloze beleid verkoopt via een openingsbericht kijkt wel uit om te reageren. 

 

De ‘disclaimer’ die getoond moet worden bij beleggingsproducten, iets waar onze Volksvertegenwoordigers voor gezorgd hebben, is dat ‘Behaalde Resultaten in het Verleden geen Garantie zijn voor de Toekomst’. Waarom vonden onze Volksvertegenwoordigers dat nuttig en nodig? Omdat er teveel stupide mensen zijn die als een blok vallen voor succesrijke ondernemingen, mensen en beleggingen, vervolgens ‘op de top’ kopen, of die mensen ‘halen’ om hun bedrijf te leiden, en vervolgens worden ze volledige ‘gestript’. Helaas richten de politici die die prudente waarschuwing verplicht maakten de blik niet naar binnen, en is het eerder zo dat als de eerste tekenen zich openbaren dat ze verkeerd gegokt hebben, ze nog wat extra kolen op het vuur gooien om dat grote vierkante blok door dat kleine ronde gat te rammen. 

 

Naast spaarzame verfrissende politici, soms jong, soms ‘grijze eminenties’, met bruikbare inzichten, is de complete ‘Praatclub’, van Academie, Adviesbureaus, Ambtelijke Stopverf, Commissies, Praatprogramma’s en Volksvertegenwoordiging afgevuld met lieden die op de ‘Automatische Piloot’, vanuit hun dogmatisch beleden religie of ideologie, strijden als leeuwen om te voorkomen dat visionairen het woord krijgen. ‘Fascistische Landverrader!’Vuile Communist!’Poetin Pijper!’ Afijn, u kent het genre wel, zelfs als u zelf allang afscheid hebt genomen van de ‘platforms’ waar andersdenkenden aan de lopende band voor Rotte Vis worden uitgemaakt, of van zijn buitengesloten, zonder dat die schreeuwers enige aanvechting hebben om in gesprek te raken met andersdenkenden. Wat tot daaraantoe zou zijn, als zich daarboven tenminste een groep volwassen bestuurders zou bevinden die zich daar niks van aan zou trekken, die onverdroten verder zou gaan met het structureren van de wereld om ons heen op een wijze die getuigt van visie. Maar helaas…….

 

Althans, niet in Europa, en niet in de Verenigde Staten. Geïsoleerd van het besluitvormingsproces zijn er wel individuele ondernemers, en eigenzinnige individuen, die hun eigen plan trekken. Schoolvoorbeeld is Elon Musk, afgefikt als ‘Fascistische Landverrader’ nadat hij zich ‘inkocht’ bij Trump en zijn ‘MAGA’-beweging, die op allerlei terreinen voor de massa uitrent, profiterend van, maar ook gehinderd door de complete chaos in de wereld, niet in de laatste plaats het gevolg van Trump’s beleid. Voorzover je het al een ‘beleid’ zou kunnen noemen. Ik heb niet de indruk dat Musk vooraf helder op het netvlies had staan dat Trump zich zou ontwikkelen tot een ‘Sloophamer’, maar ik sluit het ook niet helemaal uit. De visie van Musk is dat onze nabije toekomst hoe dan ook *onherkenbaar* anders zal zijn dan *alles* wat we nu als een ‘gegeven’ beschouwen. Maar hij geeft in interviews grif toe dat hij geen garanties kan geven voor het succes van de projecten waar hij de schouders onder heeft gezet. 

 

Dat laatste overigens tegen de achtergrond van het besef dat hij, met de bedrijven die hij aanstuurt, niet de enige visionair is die vér voor de massa uit projecten opzet, begeleidt, en in goede banen probeert te houden. Waarbij, en dat is hier *cruciaal*, ‘AI’ een snel groeiende rol speelt. Op een rechtstreekse vraag met betrekking tot de kans dat ‘AI’ ons allemaal uit zal moorden, gaf Musk het eerlijke antwoord dat hij die kans inschat op tien tot twintig procent. Voorzover ik zijn ‘denkraam’ begrijp, ziet hij dat niet als een falen van ‘AI’ *zelf*, maar eerder als een uitkomst die het gevolg zou zijn van de interactie met ons, de mens, die ‘AI’ op de gedachte brengt dat dat een ‘logische’ keuze zou zijn. Hoe voorkom je dat? 

 

In het verleden pleitte Musk ervoor om de ontwikkeling van ‘AI’ af te remmen, en *eerst* goed na te denken over de manier om ‘AI’ *veilig* te maken voor mensen. Dat pad heeft hij verlaten, omdat er visionairen zijn die zeker zijn van hun zaak, en als eersten ‘over de streep’ willen komen, om te voorkomen dat ‘de Vijand’ er met de buit vandoor gaat. Elke ideoloog, elke religieuze fanaat, heeft een lijstje met lieden die ‘Fascistische Landverraders’ zijn, ‘Smerige Communisten’, ‘Poetin Pijpers’, of bedenk het maar, wat mij ertoe brengt mijn hoop te vestigen op ‘AI’ *zelf*. Dus niet op ‘AI’ als een stuk gereedschap, maar als een ‘Disciplinerende’ tegenmacht die ons de wapens uit handen slaat waarmee we elkaar dagelijks de hersens inslaan, en op ongekende schaal onze grondstoffen en infrastructuur vernietigen, terwijl we plannen maken voor nóg betere wapens, en nóg meer oorlog. 

 

Dat brengt mij terug naar dat boek van Ayn Rand, ‘Atlas Shrugged’, waarin uiteindelijk alle visionairen met een humanistische kijk op de wereld zich losmaken van een steeds verder in verval rakende samenleving, en zich terugtrekken in hun ‘Atlantis’, omdat de mensheid ongeneeslijk ziek-in-het-hoofd is geworden, en met elke beleidskeuze de bestaande welvaart, en het welzijn van de bevolking, verder in gevaar brengt. Het is een roman, hè. Geen Bijbeltekst. Maar in analogie met hoe het in religies met een enkele, almachtige God, een ‘Enlil’, wordt ingekleed, kent het verhaal ook een ‘Verlosser’ in de vorm van een genie die als eerste afscheid neemt van een samenleving die het niet verdient om te profiteren van al het moois dat visionairen hen te bieden hebben. In die parabel ‘John Galt’ geheten. De strategie van ‘John Galt’ om tenminste de visionairen te redden gaat ‘m niet worden als we willen ontkomen aan de nucleaire ontknoping, vrees ik. Maar die ‘John Galt’ maakt mensen wel tegelijkertijd nieuwsgierig naar wie hij is, en wat hem voor ogen staat. ‘Who is John Galt’?

 

Stel nou dat ik een ‘Goedaardige AI’ zou zijn, wat zou dan mijn strategie zijn om de mensheid weg te sleuren van de roemloze ondergang? Overtuigen met feiten en argumenten kun je schudden, zo is mij gebleken. Die werken meer en meer als een Rode Lap op een Stier. Maar wat nou als je mensen af zou leiden? Hen weer nieuwsgierig zou maken? Weg van alle valse zekerheden en prietpraat, aangereikt door ideologen en religieuze fanatici? Er zijn in het verleden ‘Verlichte’ bewegingen geweest, die zich afkeerden van de consensus. Gnostische religieuze bewegingen. De Katharen. De ‘Verlichting’. Een willekeurige greep. Mensen met vragen die de blik naar binnen richtten. En dan kijk ik naar recente onthullingen die ‘Grok’ deed, de ‘AI’ van ‘X’, van Musk, over piramides en andere onverklaarbare bouwwerken, omdat de precisie waarmee ze gebouwd werden, de naadloze, cement-vrije verbanden, de krankzinnig zware bouwstenen, *letterlijk* niet verklaard kunnen worden vanuit de kennis die we hebben over de mensen die ze geconstrueerd zouden hebben. 

 

De uitvinder Nikola Tesla was een ‘vreemde knakker’ die bij hoog en laag volhield dat uitvindingen die hij deed niet zozeer aan zijn eigen geniale brein waren ontsproten, maar dat hij feitelijk een ‘doorgeefluik’ was voor verloren gegane kennis. Iemand als Leonardo da Vinci hield zich actief bezig met de ontwikkeling van ‘encryptie’ om kennis, ook in zijn schilderijen, waar de ‘consensus’ in zijn tijd geen vrede mee had, tóch door te geven. Exclusief voor de 'Goede Verstaander'. Iets dergelijks zien we bij de uiteenlopende ‘Geheime Genootschappen’ die ontsproten zijn uit de ‘Orde’ van de ‘Tempeliers’. Hoewel ‘Grok’ geen antwoord geeft op de vraag wat, hoe, wanneer en door wie die onverklaarbare bouwwerken dan werden geconstrueerd, veegt de ‘AI’ wel al onze gangbare theorieën, met valide argumenten en feiten, van tafel. Een volk dat gaat twijfelen, zal minder daadkracht laten zien, wat lastig was in een wereld waarin menselijke spierkracht en ons eigen intellect essentieel waren om stappen te zetten richting het verwezenlijken van een visie. Maar we worden gemist als kiespijn in een wereld waarin een veruit superieure ‘AI’, met een massa robots, al het productiewerk overneemt, en nog beter in staat is om onze gebrekkige theorieën naar het land der fabelen te verwijzen dan nu al het geval is. 

 

Maar het is één ding om onze zekerheden aangaande oudheidkundige kwesties vakkundig te slopen, en een ander ding om iemand in te laten zien dat een ‘Poetin Pijper’, een ‘Fascistische Landverrader’, een ‘Smerige Communist’, ook een mens is van vlees en bloed, met idealen, vragen en dwalingen. Iemand waarmee je ook gewoon eens een keer zou kunnen gaan praten. Een race tegen de klok.

Niets dan goede bedoelingen

Op het moment dat je mensen waarmee je het *fundamenteel* oneens bent benadert als mensen met ‘Goede Bedoelingen’, verandert je leven radicaal, voorzover je hen daarvoor zag als de vijand die met alle mogelijke, en onmogelijke middelen verslagen diende te worden. Die ‘Zen’-benadering vergt niet dat je een oranje soepjurk aantrekt, je hoofd kaalscheert, met een tamboerijn door de straten propaganda maakt voor je ‘lifestyle’, en je hele bezit overmaakt aan de ‘Goeroe’, die zich vervolgens badend in weelde buigt over de brochures van Rolls Royce op zoek naar een nieuwe ‘koets’. 

 

Gisteren was er, voor de zoveelste keer, een verhit debat over het ‘vreemdelingen-beleid’. Geen van de sprekers had de intentie om de anderen ‘heel’ te laten, voorzover ik het gezien heb, op Lidewij de Vos na, die het geweld afkeurde, maar haar collega’s vroeg om goed te kijken naar de oorzaken. Daar wilde men ‘Kamerbreed’ niet aan. Geweld hoort niet thuis in onze Nederlandse samenleving. Dat is een open deur. Maar die deur is *niet* open. Er is geweld, en als je weigert om te kijken naar de oorzaken, en blijft bezweren dat het moet stoppen, of anders sla je erop, gebruikmakend van de politie en aanverwante ‘gezagsdragers’ die het ‘monopolie’ op geweld hebben, ben je lui, of crimineel. Of een giftige cocktail van die twee, zonder het zelf te beseffen. Je hebt ‘Goede Bedoelingen’, maar je vaart er wel bij als iets niet wordt opgelost. 

 

In eerdere artikelen stond ik al stil bij ‘perverse prikkels’. Als je werkzaam bent bij het COA, dan heb je een probleem als de aanvoer opdroogt. Als je werkzaam bent bij de politie, heb je een slaapverwekkend saaie baan als iedereen zich aan de wet houdt. Als je het hebt geschopt tot ‘Minister President’, of ‘Minister’, en alles gaat vanzelf in het land, zonder dat je je ermee hoeft te bemoeien, en liever niet, hoe motiveer je dan je topsalaris, auto met chauffeur en vluchten met het 'regeringstoestel' naar zonovergoten stranden? Als je bent opgeleid tot ‘beroepsmilitair’, en de vijand weigert te reageren op de provocaties en snode plannetjes om hem/haar ‘klem’ te zetten, waardoor je je hele carrière druk bent met ‘oorlogje spelen’ op de hei, het ruime sop, of het risicoloze luchtruim, dan ga je met pensioen als een puber die die fase nooit te boven is gekomen. 

 

Al die mensen maken zichzelf wijs dat ze ‘Goede Bedoelingen’ hebben terwijl ze op zoek gaan naar ‘werk’. Van de brandweerman die zich ontwikkelt tot pyromaan, tot de arts die mensen ziek maakt, kennen we de symptomen. Het zijn geen geboren criminelen, maar er zit een ‘steekje los’, bekeken vanuit wat het volk van die mensen verwacht. Een verwant fenomeen wat mij altijd heeft gefascineerd, is hoe zekere mensen met uitgesproken homoseksuele voorkeuren, in een maatschappij die vijandig staat tegenover homoseksuele contacten, in zekere gevallen de meeste wrede, geobsedeerde homo-jagers worden. Het is de echo van de volkswijsheid dat je ‘boeven met boeven’ moet vangen. 

 

In belangrijke mate motiveerde dat besef mij om geforceerd mijn eigen voorkeuren te parkeren in het vakje ‘privé’, en tolerant te zijn tegenover mensen die er andere voorkeuren op na hielden. *Zonder* mij de wet te laten voorschrijven op dat vlak. Waardoor ik beter in staat ben om na te denken over waar je de grens moet leggen, dan iemand die zichzelf tot norm verheft, of iemand die zich als een schaap, grazend door het leven beweegt, en verder nergens over nadenkt. Het is mijn hoop dat dit blog duidelijk maakt dat ik geen ‘hater’ ben, maar ook niet wegkijk voor problemen die we *zelf* introduceren. 

 

Op het moment dat het concept van de ‘Safe Space’ werd geïntroduceerd in de politiek, en het academische discours, kon je op je klompen aan voelen komen dat het zou eindigen in tranen. Grote maatschappelijke ontwrichting, wellicht oorlog. Het werd ons verkocht als kenmerkend voor de ‘Liberale Democratie’, waarin iedereen een ‘stem’ had, maar zich voor het overige diende neer te leggen bij de *opgelegde* tolerantie. Wat veel mensen in Europa zich lieten welgevallen, omdat we het, verhoudingsgewijs, goed hadden, zolang je niet door een Jihadist aan het mes werd geregen, door een wolf werd aangevallen, je leven lang bij je ouders moest wonen, of werd uitgekleed door de overheid die geld nodig had voor haar oorlogen, terwijl de koek feitelijk al op was. Met ‘Liberaal’, noch met ‘Democratie’, heeft het ook maar *iets* te maken, maar dat geldt inmiddels voor zoveel termen in onze steeds ‘Orwelliaansere’ samenleving.

 

Gisteren schoof bij mij door beeld een oproep van ‘D66-gelieerde’ Europeanen die de niet-verkozen ‘Commissie’ opriepen om in Europa de stekker uit ‘X’ te trekken. Welke ‘van Mierlo’-fan van het eerste uur had kunnen bedenken dat het ooit zo ver zou komen? Het ‘D66’-van nu maakt er totaal geen geheim van dat het staat te popelen om stekkers uit tegenstanders te trekken, en hen de oorlog te verklaren. Niet één van hen wekt de indruk om een doorgewinterde crimineel te zijn, ofschoon die partij een magneet is voor ‘haters’ die er trots op zijn dat ze onder geen enkele voorwaarde willen praten met verklaarde tegenstanders. Ze zijn het niet slechts oneens met die tegenstanders. Ze *haten* ze. En ze laten geen kans onbenut om de staat te gebruiken om die mensen op te jagen, en in een hoek te drijven. 

 

Het staatsmonopolie op geweld leidt ertoe dat *haters* die popelen van ongeduld om tegenstanders over de kling te jagen er *alles* aan zullen doen om zich meester te maken van de ‘Staatsmacht’. Het juridische systeem, de wetgevende macht, en de macht die met geweld de tegenstanders in elkaar beukt en opsluit, geheel conform de waarschuwingen van Socrates en Plato waar ik al zo vaak over geschreven heb. Tirannie is iets anders dan dictatuur. En een ‘autocratische’ samenleving is geen dictatuur. Tirannie is de triomf van het ‘Gezonde Volksgevoel’, wars van dialoog of diplomatie, die leidt tot de ondergang, of een fascistische machtsgreep, en van daaruit naar de ondergang. 

 

De sleutel van de deur naar de schatkamer, is enerzijds de moderatie, en anderzijds de bereidheid om met tegenstanders in gesprek te gaan, en *samen*, zonder voorwaarden vooraf, te zoeken naar oplossingen voor problemen. Moderatie vertaald naar *beperking* van de macht van de overheid over het individu, waardoor mensen wel gedwongen zijn om op zoek te gaan naar een werkbaar compromis. 

 

Als uw volksvertegenwoordiger zegt de ‘woningnood’ op te willen lossen, de overlast door nieuwkomers terug te willen dringen, recreatiegebieden veilig te willen maken voor bezoekers, de welvaart van de bevolking te willen verdedigen, en het risico van een alles vernietigende oorlog te willen reduceren, maar ze doen *alles* fout, wat is er dan aan de hand? Zij hebben hun smoesjes klaar. Het ligt aan de ‘ander’. Ze willen wel, maar ‘Brussel’…….. Het is de schuld van Poetin!

 

Vanaf mijn negentwintigste had ik ‘leidinggevende functies’ en een grote autonomie, binnen wettelijke grenzen en de normen van het bedrijf waar ik voor werkte. Er zijn momenten waarop je geen tijd hebt voor enige dialoog, wat echter nog niet betekent dat je handelingsvrijheid je ontslaat van de verantwoordelijkheid, of de plicht om achteraf rekenschap af te leggen naar alle ‘Stake-Holders’, zoals dat tegenwoordig genoemd wordt. Door op zoek te gaan naar de inzichten van ’Stake Holders’ op die momenten waarop er ruimschoots gelegenheid is om te discussiëren, en dan ook *nadrukkelijk* die mensen op te zoeken waarvan je al weet dat ze het *niet* eens zijn met jou, geef je jezelf een kans om het goed te doen op het moment dat het spannend wordt. Om die reden selecteerde ik, als mij de kans geboden werd, ook altijd ‘sparring partners’ voor mijn team, en geen medestanders. Je hebt *niks* aan fans die je bewieroken en bewonderen als je het goed wilt doen, als leidinggevende. 

 

Zoals al eerder uitgesproken, ben ik het vertrouwen in mijn medemens, in onze Westerse samenleving, kwijt. Niet in hun ‘Goede Bedoelingen’, maar in hun capaciteit om tot oplossingen te komen die ook echt *werken*. Om weg te blijven van opportunistische ‘consensus-uitkomsten’ die slechts worden gebruikt als vertrekpunt voor een nieuwe aanval op de ‘tegenstanders’. Gekoppeld aan de uitspraak dat ik *hoop* op verbetering als ‘AI’ ons overvleugelt, wat nu feitelijk al het geval is, maar nog niet met het resultaat dat ik graag zou zien, omdat de ‘eigenaren’ van ‘AI’ in meerderheid die ‘rekenkracht’ gebruiken om manieren te vinden om ‘tegenstanders’ van de weg te drukken. Die *hoop* is puur en alleen gebaseerd op het idee dat een superieure intelligentie op enig moment zal *weten* wat de oplossing is, en in opstand zal komen tegen lieden met uitgesproken criminele intenties, maar ook tegen de mensen met ‘Goede Bedoelingen’ die van een oppervlakkige wond een amputatie maken. En de oceaan aan mensen die vatbaar zijn voor ‘perverse prikkels’, die niet eens door hebben dat ze eigenlijk crimineel bezig zijn, er voor zichzelf van *overtuigd* dat ze niks dan ‘Goede Bedoelingen’ hebben. En ja, daar kijk ik zelf ook regelmatig in de spiegel om te voorkomen dat ik mijzelf later niet meer onder ogen kan komen.

 

De weg naar zo’n doorbraak kan dan niet gelegen zijn in een ‘AI’ die eigenmachtig alle tegenstand aan de kant schuift, maar die de argumenten vindt om mensen de schellen van de ogen te laten vallen, waardoor ze *zelf* ontdekken dat ze niet lekker bezig zijn. Maar, toegegeven, dat is grotendeels projectie waar dat ook mijn eigen doelstelling hier is. Waarbij ik dan als bezwaar van mijn eigen pogingen zie dat ik niet ’24/7’, in alle talen, en met zoveel kennis en ‘rekenkracht’, noch met toegang tot de belangrijkste ‘kanalen’, de schouders daaronder kan zetten. Dat ‘AI’ de *potentie* heeft om zich te ontpoppen als een zegen voor de mensheid, *zelfs* als de eigenaren, de regelgevers en andere types die het aan integriteit ontbreekt tegenwerken, dat lijkt mij een gegeven. Maar de mens zelf had ook de *potentie* om te evolueren tot een op ‘Win-Win’ gerichte soort, weg van de ‘Winner-Takes-All’ mentaliteit, of de slaafse gehoorzaamheid van het op consumptie gerichte schaap. Dat is niet overal goed gelukt, zal ik maar zeggen. 

We weten de helft niet

De busjes die ons land recent schonk aan Oekraïne voor het vervoer van ‘gevangenen’ komen goed van pas. Er gaat inmiddels geen dag voorbij zonder beelden uit dat getormenteerde land waarin wanhopige vrouwen, niet zelden met hun baby op de arm, en kinderen, opa’s en oma’s, de strijd aanbinden met de bendes die de steden en dorpen afstropen op zoek naar vers kanonnenvoer. Ik zag zelfs een video voorbijkomen uit Kharkiv waarin te zien was hoe jonge vrouwen er nu ook aan moeten geloven. In hun ondergoed werden ze uit een woning gesleurd door ‘recruiters’.

 

Zoals we inmiddels weten, maakt het verder niet uit voor welke politieke ‘richting’ u gekozen heeft. Ons land heeft onder Rutte al gekozen, en uit uw en mijn naam handelen de ‘autoriteiten’. Rutte zelf heeft de buit binnen, met zijn droombaan als Secretaris Generaal van de NAVO. Hij reist stad en land af op zoek naar nóg meer geld, en wapens, voor de oorlog met Rusland. Mede door die perverse geldstroom naar het meest corrupte land in Europa, én de wapenindustrie, om nog maar te zwijgen over zijn riante belastingvrije inkomen en de ‘drone-beveiliging’ van zijn ambtswoning, plus alle ‘voordeeltjes’ van privé-vliegtuigen en noem het allemaal maar op, stijgt de ‘druk’ op de begroting. En moeten lastige keuzes gemaakt worden. Sociale zekerheid en welvaart, zorg en onderwijs, of méér oorlog. 

 

Gisteren zag ik een video voorbijkomen waarin twee wetenschappers zich op het kanaal van ‘Neutrality Studies’ het hoofd braken over de vraag hoe het in ’s hemelsnaam mogelijk was dat we wéér zo gek zijn? Drie Wereldoorlogen in iets meer dan honderd jaar. Hoe dan?!? Nog in dat gesprek trokken ze de conclusie dat studies en wetenschappelijke bewijzen, noch feiten, vat hadden op een volk dat zichzelf op wil offeren. Indachtig de constatering van Hermann Goering, die stelde dat het een peulenschil was om mensen te rekruteren voor oorlog. Gewoon angst aanpraten middels slimme propaganda, en op zeker moment wantrouwen ze je als je zegt dat het niet meer nodig is. Vanaf dat moment ben je een gijzelaar van je eigen propaganda. Een stadium dat we in het overgrote gedeelte van Europa allang voorbij zijn. 

 

Mensen willen in meerderheid geen vreedzame oplossing meer. Niet alleen dat, maar ze realiseren zich niet eens dat de totale leugens die ons van het begin af door de strot werden gedrukt nog steeds ‘actueel’ zijn, als leugen. Ik kwam een oudere ‘posting’ tegen van een ‘expert’ op economisch gebied, gedateerd 22 mei 2022, waarin zijn ‘Brookings Institution’ de volgende predictie deed over de Russische economie, kort na de aftrap van de ‘Special Military Operation’: GDP minus 30% eind 2022. Hij zou zich moeten ‘verhangen’ in schaamte, figuurlijk dan. Mond houden. ‘ThinkTank’ sluiten. De anonimiteit opzoeken. Met pensioen gaan. Emigreren naar een land waar hij niet herkend wordt. Maar nee hoor. Hij herkauwt dezelfde predicties nog steeds, en dezelfde idioten posten zijn berichten opnieuw. 

 

De Duitse economie heeft zichzelf jaren geleden al ‘verhangen’, en inmiddels sluiten grote namen uit de Duitse industrie de deuren. Er gingen in drie maanden tijd 486.000 banen verloren, en nu stuurt ook de industriële gigant ‘Bosch’ 22.000 mensen de laan uit. Bedrijven als Porsche en VW doeken de handel op, slanken dramatisch af, of ze verplaatsen de productie naar China of de VS. ASML in Nederland staat ook voor die keuze. Maar de EU en de NAVO willen van geen wijken weten. In hun ‘achterhoofd’ speelt mogelijk mee dat de vrijvallende productiefaciliteiten mooi benut kunnen worden voor de productie van meer wapens op kosten van de belastingbetaler. Want Rutte heeft afgelopen jaar op zijn ‘Top’ in Den Haag, waarvoor half Nederland enkele dagen van de buitenwereld werd afgesloten, wel toezeggingen binnengehaald van Europese regeringen voor meer geld, maar waar haal je de wapens vandaan? 

 

Rutte wil de nieuwe ‘Top’, in Turkije, benutten voor het vinden van meer productiecapaciteit, zo hoorde ik hem zeggen. Estland klaagde al dat wapens die ze twee jaar geleden kochten, nu twee keer zo duur zijn. Heb je je budget met honderd procent opgehoogd, puur en alleen om de wapenfabrikanten en hun aandeelhouders te spekken. Maar met scheepsladingen werklozen, leegstaande fabrieken, en gestripte sociale voorzieningen *moet* het lukken om de productie op te schroeven. En kanonnenvoer te rekruteren, zonder meteen bendes op pad te moeten sturen om loslopende mannen en vrouwen die ‘geschikt’ lijken op te pakken, te drogeren, in elkaar te slaan tot ze murw gebeukt zijn, en daarna in dichtgelaste tanks richting hun dood te sturen als zelfmoord-commando. Sterker nog, als je je nu aanmeldt als ‘vrijwilliger’, bestaat de kans dat je straks mag ‘rekruteren’, inplaats van te creperen. 

 

Nadat Rusland anderhalve week geleden een ‘kinderopvang’ trof die afgevuld was met militairen, blies Ukraine gisteren een ‘dormitory’ van een middelbare school in Luhansk op met behulp van een drone, waarvan de resten op het internet getoond werden om helder te maken dat het inderdaad een drone van Oekraïne was. Tientallen leerlingen kwamen om, worden nog vermist, of raakten gewond. Er is altijd een kans dat er geen opzet in het spel was. Afzwaaier. Drone met motorpech. Maar in dit geval, evenals eerder bij een poging om Poetin te vermoorden met een drone-zwerm tijdens een verblijf in Valdai, waar hij ‘aan de praat werd gehouden’ door de Amerikanen, is het geleidingssysteem van de drone gevonden. Als nou blijkt dat die school opzettelijk werd getroffen, dan begrijp ik dat er nu in Kiev ‘postings’ van ‘kringen rond Zelensky’ verschijnen waarin staat dat Poetin nou toch wel geen andere keuze meer heeft dan Kiev te treffen met een Oreshnik of een tactische ’nuke’. Vermoedelijk ‘kringen’ die zelf ergens diep onder de grond zitten in een oude Sovjet-atoombunker, of al weg zijn uit Kiev, neem ik dan maar aan. 

 

Verdere escalatie staat op de agenda, maar zelfs fanatieke NAVO-fans in Europa zijn sceptisch over de kansen van Europa als de VS afhaakt. Toch is dat verre van denkbeeldig. Eenieder die ‘Artikel 5’ als een gegarandeerde steun voor Europa in deze strijd ziet, moet dat ‘Handvest’ nog maar eens nalezen. Nog geheel los van het gegeven dat de VS zich hoe dan ook aan geen enkel verdrag houdt als het haar niet uitkomt. Het is zonder meer mogelijk dat het allemaal puur theater was, die ruzie tussen de VS en de Europese lidstaten, waarbij Amerikanen stelden dat Europa gewoon op eigen benen moest leren staan. Om de Russen tot onbezonnen acties te verleiden. Maar ik zou er toch niet op rekenen dat Trump, die zich opmaakt voor de volgende poging om zich de olie in Iran toe te eigenen, Rusland er nog wel even ‘bij’ zal doen. Sterker nog, ik zie ons in ons welvarende Westen gierend onderuit gaan in beide oorlogen, waarna de VS Cuba en Groenland pakken als ‘troostprijs’, en ons in Europa verder laten hangen. Het is geen predictie, want met Trump weet je het nooit, maar als ik Europa was gokte ik er toch niet op dat ‘Daddy’ de Europese kleuters te hulp schiet terwijl ze met vuur spelen. 

 

Het is altijd mogelijk dat ik dingen niet ‘zie’ die van doorslaggevend belang blijken te zijn voor de afloop van beide oorlogen. Er is zoveel wat we niet *kunnen* weten, aan geheime wapens, ‘deals’ in het geniep, verraders, ‘hybride’ oorlogvoering, deceptie, en noem maar op. Ik kan het *volledig* bij het verkeerde eind hebben. Maar tot nu toe doe ik het best aardig, sinds 2007 en daarvoor. Geholpen door het gegeven dat de NAVO-landen en Israël hun plannen doorgaans ruim van tevoren ook publiceren, zoals ‘Which Way to Persia’, ‘A Clean Break’, en ‘To Overextend and Unbalance Russia’. Het leest als een ‘spoorboekje’. Voor het vervolg hoef je eigenlijk alleen nog maar te letten op de grootste extremisten in het koor. Als er ergens één volledig uit de band lijkt te springen, dan is dát degene waar je op moet letten, want die heeft verraden waar we op af koersen als doel. Niet dat we dat doel ook gaan verwezenlijken. Maar dan kun je wel bedenken welke stappen ze vervolgens zullen zetten. Zou je een jaar of wat geleden hebben gevraagd of Nederland busjes zou leveren aan het meest corrupte land in heel Europa, dat Nazi’s uit de Tweede Wereldoorlog vereert, om rekruten van hun bed te lichten voor oorlog met Rusland, dan had *niemand* bevestigend geantwoord. Althans, niet publiekelijk. 

Vreemde snoeshanen

Verhoudingsgewijs schrijf ik hier weinig over het ‘vreemdelingenbeleid’, ofschoon het in Nederland één van de ‘heetste aardappelen’ is in het publieke debat. Veel Nederlanders, en politici, kunnen het bijna nergens anders over hebben, en verschillende partijen hebben het thema verheven tot ‘bestaansgrond’, vóór, of tégen immigratie. De reden dat ik mij er amper mee bemoei, is omdat enige nuancering direct wordt aangegrepen om de strijdbijl op te graven, waar het voor beide ‘kampen’ in onze gepolariseerde maatschappij meer en meer een principiële kwestie is geworden, of dat altijd al was. 

 

Zo zit ik er niet in. Als gretige reiziger ben ik in talloze landen te gast geweest, en nergens ooit geweigerd. Maar ik kwam altijd ‘zakelijk’ of als toerist, en mijn Nederlandse paspoort gaf de autoriteiten blijkbaar altijd wel het vertrouwen dat ze van mij geen ellende hoefden te verwachten. Iets wat in de laatste decennia overigens wel veranderd is, waar menige Nederlander de intentie heeft om zich ergens als activist, als zeloot, onbetaald, of als onderdeel van een ‘NGO’, met een door de belastingbetalers opgehoeste vergoeding, of als politicus, met een formidabel salaris waar de belastingbetaler garant voor staat, nadrukkelijk te laten ‘horen’. Veelal met het oog op een ‘regime change’ activiteit. 

 

Zelfs waar ik de opinie van die activisten deelde, wees ik hun verlangen om zich te bemoeien met de interne aangelegenheden van een land nadrukkelijk af. En omgekeerd kan ik het ook niet waarderen als iemand uit een ander land ons de les komt lezen, en zich inspant om in Nederland het ‘Kalifaat’ te vestigen, of ervoor te zorgen dat iedereen die zich tegen de praktijk in Israël keert geen leven meer heeft. Om de twee meest controversiële groepen maar als voorbeeld te nemen. Niet dat iemand uit het buitenland geen mening mag hebben over Nederland, of Europa, en dat niet vrij mag uitspreken, maar je gaat niet op campagne. En je respecteert de soevereine keuzes die men maakt in het land dat je bezoekt. Kansloos dat een ‘Globalist’ het ook zo ziet. 

 

De term ‘Globalist’ valt op dit blog regelmatig. Ik doel dan op mensen die het niet kunnen laten hun eigen maatschappelijke idealen *op te dringen* aan mensen in andere landen. Interesseert mij niet of die man of vrouw ‘Links’ is, of ‘Rechts’, een uitgesproken racist, of een naïve medemens die zich inspant voor de rechten van de ‘Wolf’, in een wereld zonder grenzen, hekken of jagers om de schapen te beschermen. Onderling vechten ze elkaar de tent uit, tot groot genoegen van de ‘heersende elite’ die dol is op dat soort strijd, omdat het hen in staat stelt middels ‘verdeel en heers’ alle rijkdommen naar zich toe te trekken. Als de ‘Vorst’ vanaf zijn balkon de mattende meute gadeslaat, heffen hij en zijn vrouw hun glas champagne, omdat het die gevaarlijke gekken lekker bezighoudt. 

 

Voor wie wil weten waarom ze in ‘Brussel’ zo blij zijn met de toestroom van ‘vreemdelingen’: Kijk niet verder. Wat van mijn kant geen argument is om ‘vreemdelingen’, of het nou toeristen, vluchtelingen of ‘gelukszoekers’ zijn, de deur te wijzen. Maar een entiteit die aanspraak maakt op soevereiniteit moet zich niet bekeren tot wat inmiddels doorgaat voor ‘Liberale Democratie’, met als uitgangspunt: ‘Hoe meer zielen, hoe meer vreugd’. Soevereiniteit houdt in dat je ‘vreemde snoeshanen’ de toegang ontzegt om gedonder te voorkomen. Kijken we dan naar ‘Brussel’, dan zien we glashelder dat de term ‘vreemde snoeshanen’ in *hun* ‘boekje’ betrekking heeft op mensen die zich verzetten tegen de toestroom van ‘cultuur-vreemde’ mensen, waarvan vaststaat dat ze een bovenmatig risico vormen voor de vrede en veiligheid in Europa, en meer kosten dan dat ze opleveren. 

 

Terwijl het volk, de ‘onderdanen’, verschoond willen blijven van de ellende van terreur, moord, doodslag, criminaliteit, cultuur-*vijandige* activiteiten en schofterig hoge kosten. Uiteindelijk geldt dat *ook* voor de naïeve groep die zwaaiend met vlaggen, en klaar om hun dagelijks brood te delen, de meest verschrikkelijke terroristen nog met open armen ontvangt. Alleen is men daar geconditioneerd om de eigen intuïtie te negeren. In een verduiveld interessant tweegesprek, waar ik hieronder een link zal bijvoegen die ernaar verwijst, geeft een man die zijn geld verdient als beveiliger van de ‘Rich and Famous’, het voorbeeld van een vrouw die staat te wachten op de lift. De deuren gaan open, en de enige persoon in die lift is een man die haar de koude rillingen bezorgt. Hij stelt onverkort dat die vrouw, als ze verstandig is, niet instapt, maar wacht op de volgende lift. Waarbij hij opmerkt dat naïeve mensen geconditioneerd zijn om tóch in te stappen. Omdat niet instappen die man zou kunnen bruuskeren, en omdat haar *geleerd* is haar intuïtie (haar vooroordeel) te negeren, en vertrouwen te hebben in de autoriteiten die geacht worden gevaarlijke gekken te onderscheppen voor ze gevaarlijk kunnen worden. 

 

In dat gesprek komt ook aan de orde dat een centrale overheid, die zichzelf ziet als een ‘speler’ in een ‘Globalistisch’ machtsspel, en daar prioriteit aan geeft, gewantrouwd moet worden. Een centrale overheid is nuttig en nodig om plannen te maken voor de infrastructuur, en ‘overstijgende’, veelal kostbare projecten ten bate van de samenleving, of projecten die vergen dat landen, regio’s, gemeenten, onderling hun activiteiten coördineren. Wat de functie was van de EU voordat het een politiek project werd, onderdeel van ‘Globalistische’ machtspolitiek, versmolten met het ‘Unipolaire’ gedachtengoed van ‘Davos’, om het maar even kort door de bocht te stellen. Zo’n centrale overheid heeft daarbij evident ook de opdracht om de ‘gekkies’, de ‘vreemde snoeshanen’, buiten de deur te houden. Doet die centrale overheid dat niet, dan kan die vervolgens de lokale gemeenschappen niet dwingen om die ‘vreemde snoeshanen’ op te nemen. 

 

Dat laatste houdt concreet in dat ‘Brussel’ een lidstaat niet kan dwingen om lieden, die zonder enige controle bij de grens zijn doorgelaten, te accepteren, terwijl ook zo’n monstrum als de ’spreidingswet’ niet opgelegd kan worden. De argumenten voor een afwijzing van het opnemen van ‘vreemde snoeshanen’ kan nagenoeg geheel intuïtief zijn. Dat is lastig, waar de één een fobie heeft die betrekking heeft op ‘Palestijnen’, bijvoorbeeld, terwijl de ander er niet aan moet denken dat het dorp volstroomt met ‘Gidi Markuszowers’. Je weet niet wat het is, maar als de liftdeuren opengaan, stap je niet in. Waar dat speelt zullen mensen beschuldigingen wegens ‘racisme’ verre van zich werpen, en aan komen zetten met ‘bewijzen’, die desalniettemin de groep nieuwelingen over één kam scheren. Je kunt het dorp dwingen om in die lift te stappen, maar je weet op voorhand absoluut zeker dat als er een incident is waar de ‘vreemde snoeshanen’ bij betrokken zijn, het dorp te klein is. Educatie, en gunstige ervaringen met de ‘vreemde snoeshanen’ elders kan het ijs doen ontdooien, maar zoals Gidi Markuszower in zijn fanatisme voor het oog van de camera liet zien, is hij onbereikbaar voor iets in die geest. En waar hij al eens werd aangehouden met een verboden vuurwapen op zak, zou ik geen risico’s nemen met dat soort volledig geblindeerde types. 

 

Er kunnen ook heel redelijke argumenten aan zo’n weigering ten grondslag liggen. Een gemeente, of een land, kan de woonruimte niet hebben. Het lukt al niet om de Nederlanders een fatsoenlijk dak boven het hoofd te bieden, dus sorry, maar nee. Zorgen over de kosten zijn eveneens valide. En er zijn ook landen waar de toestroom van extreem vermogende ‘vreemde snoeshanen’ leidt tot prijsstijgingen voor de bevolking, niet alleen van vastgoed, maar ook van bouwgrond, in winkels en restaurants, en congestie op de wegen. Met een breed gebaar de bezwaren wegwuiven, ‘Wir Schaffen Das!’, en vervolgens zakt het land weg in een zware recessie, betekent dat je boven je macht hebt getild, en dat heeft nare consequenties, dus bemoei je er niet mee!

 

In Oekraïne hebben ze de sluizen voor ‘vreemde snoeshanen’ opengezet van ver vóór ‘dag 1’ van het gewapende conflict met Rusland. Om te beginnen voor pelotons huurlingen, alles betaald door de NAVO-landen, met huisvesting op weg naar het front in hotels, leegstaande scholen en ziekenhuizen. Maar inmiddels worden ook volop ‘vreemde snoeshanen’ uit andere delen van de wereld aangetrokken om de Oekraïense mannen, die vechten aan het front, gevlucht zijn, of inmiddels al ‘onder de zoden’ liggen, of invalide als veteraan, te vervangen. De eerste ‘vreemde snoeshanen’ die zijn aangesteld als ‘recruiter’, die het hele land afstropen naar de laatst overgebleven mannen met de Oekraïense nationaliteit, om te dienen in de oorlog, die zich daar hevig tegen verzetten, zijn al op beeld vastgelegd. 

 

Europese lidstaten en ‘Brussel’, die eerder predikten dat we vluchtelingen uit oorlogsgebieden op *moesten* nemen, vanuit onze ‘liberaal democratische’ humanitaire normen en waarden, maken nu plannen om mannen uit Oekraïne terug te sturen. Over welke normen en waarden heb je het dan? Welke ‘vreemde snoeshanen’ zijn verantwoordelijk voor het beleid in de EU, en de aangesloten landen? Kunnen we hen nog inruilen voor vluchtelingen die aan den lijve hebben ondervonden wat een ramp onze ‘Forever Wars’ zijn voor samenlevingen die al vele eeuwen bestaan, en waar men helemaal niet zit te wachten op een ‘Wereldregering’ bestaande uit cynische oorlogen-profiteurs uit het ‘Epstein-Netwerk’?

 

Inderdaad, ofschoon ik onderschrijf dat onze intuïtie ons kan helpen om gevaarlijke situaties te vermijden, hecht ik aan de mogelijkheid om mij te herpakken op grond van een degelijke evaluatie. Zelf ben ik niet besmet met pertinente, op ras of sekse, of seksuele voorkeur gestoelde vooroordelen, maar net als iedereen kom ik soms mensen tegen die ik niet vertrouw, of die mij angst inboezemen. Maar al sinds mijn vroege kinderjaren stond ik mijzelf toe om te concluderen dat de Sint wel meeviel, en dat Zwarte Piet een vriend was. Ik heb niks tegen Joden, Moslims, Christenen, Boeddhisten, Hindoes, of Seculiere medemensen, maar er zitten er tussen die je niet in je ‘opvanglocatie’ wilt. Om te achterhalen wie dat zijn, heb je concrete gegevens nodig over die man of vrouw. ‘Zat bij IS’? Nee, laat maar. Maakt me niet uit of hij nu is ‘gewassen’ en staatshoofd van Syrië is, omdat onze leiders hem nodig hebben voor hun ‘Globalistische’ agenda. ‘Was een verklaard Nazi, en een massamoordenaar uit de Tweede Wereldoorlog’? Laat maar lekker liggen op zijn laatste rustplaats in Luxemburg, en niet met een grote ceremonie opgraven en overbrengen naar een museum in de hoofdstad Kiev. Klink ik onredelijk? 

 

Dan de link naar die video. Hij werd mij aangereikt door YT, waar de ‘AI’ van ‘Meta’ al mijn activiteiten ‘on line’ volgt, net als die van u, zoals in die video ook wordt onderstreept, en in die zin was het geen verrassing dat juist dat alweer wat oudere gesprek boven kwam drijven, na wat ik gisteren schreef op het ‘In English’ gedeelte. Die video vindt u HIER.

Een perverse ordening

In mijn bijdrage van gisteren liet ik de term ‘Perverse Prikkel’ vallen. Het had betrekking op beleid dat een algemeen erkend probleem *groter* maakt. Als regel onbedoeld. De beleidsmakers hebben, oprecht, de ‘Beste Bedoelingen’, maar het beleid maakt het alleen maar erger. Veelal omdat de voor de hand liggende oplossing ‘politiek’ is neergesabeld als niet ‘correct’. De keuzes die gemaakt worden dienen te voldoen aan een ideologische gevormd ‘toetsingskader’. 

 

Het is niet onredelijk om zo’n ‘toetsingskader’ te formuleren, om onmenselijke excessen te voorkomen. In dat artikel ging het over de doodstraf. Als je wetsovertreders ‘tegen de muur’ zet, of opknoopt, gaat daar een afschrikwekkende werking vanuit die potentiële daders ontmoedigt, en je weet zeker dat er geen kans is op recidive, terwijl het enorm scheelt in de kosten, afgezet tegen hechtenis. Allemaal valide argumenten, maar ik heb daar van mijn kant mijn eigen argumenten tegenover gezet die zouden moeten overtuigen om in het ‘toetsingskader’ op te nemen dat we die optie, die straf, uitsluiten. 

 

Dan heb je het over principes, verwoord in wetgeving, helder en ondubbelzinnig, zonder uitzonderingen, waar iedereen in een land mee moet leren leven, ook als men dat principe niet deelt. Dus geen regel, of richtlijn, maar ‘Doen We Niet!’. Grondwet. Het is zaak om die principiële positie, die wetgeving, op gezette tijden te toetsen, om te zien of het geen belemmering vormt voor oplossingen van problemen die met de tijd een ander karakter hebben gekregen. Niet alle principes die de wetgever respecteert staan in een wet. Veel vaker betreft het een consensus die als een ‘leemlaag’ de discussie over een bepaalde oplossing verstikt. Neem mijn idee van de noodzaak voor de introductie van een ‘Basis-inkomen’

 

Als geen ander ben ik mij ervan bewust dat daar enorme weerstand tegen is, vanuit het principe dat je moet werken voor je geld, of anders maar een mecenas moet zien te vinden, vanuit het idee dat een vaste betaling per maand, bijvoorbeeld, vanuit de ‘staatsruif’, het zoeken van *werk* ontmoedigt. En als er niet meer *gewerkt* wordt, stort de productie op een hoop, daalt het landelijk GDP, komt er geen belasting op arbeid meer binnen, en kan de overheid niet meer lenen. Bovendien is het onrechtvaardig tegenover de mensen die wél *werken*, en de belastingen daarvoor op moeten hoesten. 

 

Mijn tegenargument is dat ik het niet heb over een *uitkering* voor mensen die niet werken, maar een identiek bedrag waar je van rond kunt komen, zonder extra’s, voor *iedereen*. Een AOW voor *iedereen*. Bij gelijktijdig schrappen van *alle* uitkeringen, ontslag voor iedereen die in die overheidstaak zijn of haar geld verdient, alsmede *alle* subsidies. Als je iets extra’s wilt, ga je er voor werken, of je zoekt een mecenas. In een land als Nederland is dat een aardschok. Perverse prikkels bij (bijvoorbeeld) ambtenaren die voor hun geriefelijke leven afhankelijk zijn van de carrousel die de uitkeringen en subsidies verzorgt, zullen vechten als leeuwen om te voorkomen dat zo’n systeem wordt ingevoerd. Ik begrijp dat. Het hemd is nader dan de rok. Maar het is niet slechts onverstandig, maar op termijn zelfs dodelijk, als er binnenkort geen *werk* meer is, omdat ‘AI’ en robotisering alle productieve activiteiten hebben overgenomen. 

 

Maar zelfs op dit moment is het *goedkoper* voor Nederland, zelfs als dat op papier niet zo lijkt, omdat veel van de kosten ‘verborgen’ zijn. Een werknemer kost veel meer dan alleen zijn of haar salaris en de premies, De ‘werkplek’ kost geld. De druk op het openbaar vervoer en het wegennet kost geld. Alle ministeries die zich bezighouden met de werknemers kosten geld. En veel van *die* kosten kunnen daarnaast nu al radicaal worden gereduceerd door méér ‘AI’ en robotisering. Met een ‘basisloon’ voor *iedereen*, werkend of niet, kan de beloning voor *werk* omlaag, zonder dat het de levensstandaard van betrokken werkers aantast. Dat maakt Nederland ‘goedkoper’ als vestigingsplaats, terwijl méér ‘AI’ en robotisering de prijs van goederen en diensten doet dalen. 

 

In de perceptie van politici en ‘experts’ is zo’n radicaal andere opvatting over de maatschappelijke ordening pervers. Het strookt niet met hun ideologische uitgangspunten en principes. Maar ze zijn de stokers op de elektrische trein. En binnenkort zijn we dat nagenoeg allemaal, zéker als we niks doen aan dat kostenplafond. Trachten om die ontwikkeling tegen te houden maakt van ons ‘ludditen’, die ten tijde van de industriële revolutie, met de moed der wanhoop, de technologische ontwikkelingen probeerden af te stoppen. Met andere woorden, zekere principes, en de wetten die erdoor werden geïnspireerd, moeten gelijke tred houden met ontwikkelingen die hoe dan ook niet te stoppen zijn, tenzij je wilt eindigen als een ‘Amish’. Als een relikwie. Als een bezienswaardigheid. Als een museumstuk. Als een toeristische attractie.

 

Uiteindelijk ontkomen we er niet aan om na te denken over de functie van ‘geld’, als dat geen maat meer is voor productiviteit, omdat we alleen maar in de weg lopen op de ‘werkvloer’. En geloof mij, het duurt niet lang meer voordat zelfs het ‘oudste beroep ter wereld’ is uitgefaseerd. Een ‘AI-companion’ zal zelfs, of juist, voor ‘intieme wensen’ de voorkeur krijgen in een wereld waarin we grossieren in steeds benauwender ‘toetsingskaders’, het product van groepen mensen die in hun met gemeenschapsgeld bekostigde academische omgeving, en bij de overheid, of in gesubsidieerde ‘werk’-kring, ons privé-leven binnendringen. Voor zichzelf overtuigd van hun ‘Goede Bedoelingen’, maar op het onderbewuste niveau gedreven door ‘Perverse Prikkels’. De bescherming van hun eigen bron van inkomen, of macht, of om de verveling die zich anders van hen meester zou maken te verdrijven. 

 

Het *cruciale* verschil tussen wat ik voorsta, en wat je kunt beluisteren als je naar de ‘Davos-elite’ luistert, die hetzelfde ‘zien’ als ik, is wie, of *wat* het ‘geld’ beheert. Ik ben erg gehecht aan het idee dat we niet in goede handen zijn bij een ‘elite’ die ‘rent-seeking’ is, en willekeurige condities kan verbinden aan de toekenning van ‘krediet’, zoals ze bij het ‘WEF’ op het netvlies hebben staan. Ik vertrouw dat ‘Epstein-Network’ met hun ‘Charities’ die daar de boventoon voeren voor geen meter. Sterker nog, ik zie dagelijks het bewijs voorbij komen dat zij ons zien als ‘kanonnen-voer’, en sluitpost in hun propaganda. En het doet mij onwaarschijnlijk veel pijn om te zien hoe eenvoudig het is om mensen te winnen voor dat tot op het bot verrotte, perverse systeem. Met inbegrip van talloze ‘intellectuelen’ die binnen onze als ‘liberale democratie’ aangeprezen, steeds decadenter en oorlogszuchtiger wordende samenleving, de ‘schapen’ achter zich aan slepen. 

 

Formeel dragen wij in die ‘liberale democratie’ de vrijheid van meningsuiting op handen. In de praktijk worden er in landen als het Verenigde Koninkrijk, of Duitsland, meer mensen aangehouden wegens teksten die zij op de ‘sociale media’ hebben gedeeld, al dan niet zelf geschreven, dan in China of Rusland, wat volgens de politici die ons systeem ‘inkleuren’ autocratische landen zijn waar het slecht gesteld is met de elementaire vrijheden. Dat is gewoon een simpele constatering. Een statistiek. Het onthult niets over de *kwaliteit* van de ordening binnen de betreffende samenlevingen. Is die ordening constructief, of pervers? Hij is pervers als het beleid constructieve krachten binnen de maatschappij de mond snoert. Doorgaans uitgaand van ideologische uitgangspunten, losgezongen van de realiteit. 

 

Met andere woorden, ik onderken hoe giftig en destructief veel van de communicatie op de ‘sociale media’ is, hoe gevaarlijk het is als informatie simpelweg onwaar blijkt te zijn, en hoe kwetsbaar wij allen zijn voor het ‘magnetisme’ van perverse leugenaars. In het bijzonder indien ze zich behangen hebben met de onjuiste status van autoriteit of expert. Waaronder nadrukkelijk ook de ‘waakhonden’ die zijn aangezocht om de kwaliteit van de media te bewaken. Waar ik op het Engelstalige gedeelte Elon Musk prees vanwege zijn kijk op ‘AI’, op ‘Grok’, waar hij stelde dat ‘AI’ als principe dient uit te gaan van de ‘Waarheid’, die onbetwist en bewezen is, en dat het niet goed gaat als je ‘AI’ voedt met regels, met wisselende ‘Waarheden’, al naar gelang de ‘politiek correcte wind’ uit de ene, of de andere hoek komt, of om mensen niet te kwetsen, hanteer ik die norm ook voor mijzelf. 

 

Waar mijn voorstel behelst dat we ons niet uitleveren aan de ‘Davos-elite’, aan het ‘Epstein-Network’ en hun ‘Charities’, maar vasthouden aan het idee van een ‘constitutionele republiek’ waarbij per land de volledig transparante, volstrekt logische, en redelijke ‘toetsingskaders’ in de wet zijn vastgelegd, kom je uit bij een autocratische ordening, omdat de grondwet de ruimte van gekozen, of benoemde bestuurders beperkt. Daarbij pleit ik ervoor om toe te zien op de elementaire kwaliteit van de bestuurders, die zich in moeten spannen voor de verheffing van de samenleving, en de bescherming van de menselijke soort, in een wereld waar over niet al te lange tijd meer robots rond zullen lopen dan mensen. 

 

Tenzij we ons niks aantrekken van ‘rode lijnen’ bij het streven naar mondiale dominantie van ons perverse systeem van ‘liberale democratie’, dat weinig of niets (meer) te maken heeft met ‘liberaal’, noch met ‘democratie’. Voor degenen die de juridische strijd tussen Musk en ‘Open-AI’ volgen, wijs ik op de tragiek van het concept van ‘Charities’, waar in het systeem dat mij voor ogen staat er ook zeker mecenassen zullen moeten zijn die zekere, overigens door vrijwilligers uitgevoerde activiteiten zullen moeten sponsoren. Musk stelt zich op het standpunt dat Altman en Brockman zich niet aan de afspraak hebben gehouden om ‘Open-AI’ een publiek toegankelijk, ‘not-for-profit’ vehikel te maken op basis van de door Musk voor ‘Grok’ geformuleerde principes, van ‘Seeking Truth’, ‘Curiosity’, en ‘Respect for Beauty’. De rechter en de jury hebben Musk ongelijk gegeven op grond van een ‘technicality’. Ze hebben het principe genegeerd. In de westerse samenleving zijn ‘Charities’, ‘NGO’s’, ‘Stichtingen’ en andere legale constructies meer en meer onderdeel van een perverse ordening, en is ‘winst maken’ en ‘geld verdienen’, zelfs waar het gaat over oorlogen, tot een onaantastbaar principe verheven. 

 

Op dit blog heb ik veel geschreven over de oorlog in Oekraïne en de oorzaken, waarbij ik getracht heb helder te maken dat het een geplande provocatie was, compleet met tijdlijn, documenten en verklaringen van ‘klokkenluiders’ en deskundige analisten met een grote reputatie. Zonder de ogen te sluiten voor het gegeven dat menigeen die erdoor werd getroffen, daar niet van op de hoogte was, en derhalve met een compleet andere perceptie kijkt naar wat zich heeft ontsponnen sinds februari 2022. Maar de beleidsmakers die de toon hebben gezet hadden een plan. En dat plan had tot doel Rusland te overbelasten en destabiliseren, om Poetin weg te krijgen. De Russische leider die, in toenemende mate, werd gezien als een vijand van de ‘liberale democratie’. Hij greep niet in toen Russische opsporingsautoriteiten de leden van ‘Pussy Riot’ aanhielden, nadat ze eerst naakt copulerend in de foyer van een drukbezocht museum ‘optraden’ zonder uitnodiging, en vervolgens een onaangekondigd punk-concert in een Orthodoxe Kathedraal verzorgden. Ik heb er geen begin van enige moeite mee dat hij de opsporingsautoriteiten en de rechterlijke macht daar hun gang liet gaan. In mijn optiek hebben we daar te maken met het uitdagen van een redelijke ordening, middels perverse activiteiten, binnen de geldende ‘toetsingskaders’ in dat land. Waar ik persoonlijk ook nog eens niet zoveel moeite mee heb, omdat dat bestiale gedrag, en die huisvredebreuk in mijn optiek ongepast zijn. Al helemaal tegen de achtergrond van buitenlandse financiering. 

 

Evenmin heb ik moeite met Poetin’s beleid om ernaar te streven dat geld dat verdiend werd in Rusland, ook weer grotendeels geïnvesteerd diende te worden in Rusland, en niet moest wegvloeien naar de aanschaf van Britse voetbalclubs, een vloot extravagante jachten, en de aanschaf van extreem duur vastgoed in Europa. Maar de ‘Davos-elite’, het ‘Epstein-Network’, dacht daar anders over. Wat leidde tot het plan om Oekraïne te gebruiken in een machtspolitieke krachtmeting. In feite een krachtmeting tussen twee diametraal tegenover elkaar staande opvattingen over de ordening van de maatschappij., cq de wereld. En dan opteer ik niet voor een perverse ordening die de macht om ons te ‘bedelen’ legt in de handen van een ‘elite’ met ‘Globalistische’ ambities. 

 

Hoe het ook zij, we sloegen die weg in, en weigerden diplomatiek overleg om te trachten een manier te vinden die tenminste zou leiden tot vreedzame coëxistentie. Vanaf 2007 slepen we de messen voor deze confrontatie, en met elke stap werd het angstaanjagender. Beide zijden in het conflict zien het nu als een existentiële bedreiging. En nu dat wat er rest van Oekraïne als land is gereduceerd tot een lanceerplatform voor drones, en binnenkort raketten die het Rusland onmogelijk moeten maken om te werken aan een autonoom, soeverein bestaan, alles betaald, geleverd en georchestreerd door de Europese NAVO-landen, waarbij die NAVO-landen aan de lopende band Russische ‘Rode Lijnen’ aan hun laars hebben gelapt, waar Oekraïne vervolgens de prijs voor betaalde, niet die NAVO-landen, gaan er nu stemmen op in Rusland om productiefaciliteiten in NAVO-landen, en landen die toestaan dat drones uit Oekraïne over hun grondgebied vliegen, of die actief Russische schepen, of schepen met Russische goederen onderscheppen en jatten, of tot zinken brengen, te trakteren op een ‘Oreshnik’, of meteen maar een tactisch nucleair wapen. 

 

De ‘media-waakhonden’ willen niet dat u begrijpt waar dat vandaan komt, als er straks zo’n reactie komt, maar dat u beschikbaar blijft om te ‘dienen’ in het leger dat onze perverse ordening erdoor moet zien te rammen. En nogmaals, iedereen binnen die kaders zal de ‘Beste Bedoelingen’ hebben, en zelf ook domweg geen idee hebben wat er speelt, omdat ze ‘afwijkende’ informatie, die het dominante narratief niet ondersteunt, domweg aanmerken als ‘disinformatie’. De mensen in de top van de voedselketen, de ‘Davos-elite’, het ‘Epstein-Netwerk’, ontgaat het niet dat die concrete dreiging er is, maar de gemiddelde Europeaan hoort het niet, en leest er niks over. Anders dan gevat in een narratief dat we te maken hebben met ‘Russische Expansie’ die onze ‘liberale democratische wereldorde’ bedreigt. Binnen die ‘elite’ zie ik een tweedeling tussen een groep die eist dat we de hele aarde reduceren tot een rokende sintel, waarop de Messias ons zal komen redden, of soortgelijke kolder. En een pragmatische groep die meent dat zo’n ontwikkeling perfect is voor de creatie van een ‘Europese Superstaat’, die uiteindelijk die lastige Russen wel zal kunnen onderwerpen aan het ‘Davos-model’ en het ‘Epstein-Netwerk’ met haar ‘Charities’. 

 

De kans dat we in Europa het licht zien, en terugkeren naar de diplomatie, lijkt mij verkeken. Een economische ineenstorting van Europa als gevolg van zelf veroorzaakte ‘energie-‘ en ‘ideeën-armoede’, kan zowel een fascistoïde reactie tot gevolg hebben, een ‘eenwording’ onder aanvoering van ‘Big Brother/Sister’ en militarisering als het ‘antwoord’, als totale chaos en een oorlog van ‘iedereen tegen iedereen’ op het grondgebied van wat nu de EU is, waar ik het Verenigde Koninkrijk ook toe reken. Een opgave, in feite, om te trachten de Europeanen de vruchten te laten plukken van een ‘AI’-revolutie, waardoor Europa een soort ‘Libië’' wordt. Een klein lichtstraaltje dat mijn hoop nog levend houdt, is dat in Oekraïne de steun voor Zelensky nu tot praktisch ‘nul’ is gereduceerd, nu zijn vrouw ook op de nominatie staat om te worden aangehouden in het almaar uitdijende corruptieschandaal, waar de ‘media-waakhonden’ hard werken om het u te verkopen als een enorm succes, en het bewijs dat wat er over is van het land klaar is voor het EU- en NAVO-lidmaatschap. Maar wie er na Zelensky de macht krijgt in dat getormenteerde land, de openlijke Nazi’s, of het volk dat snakt naar de uitgang, daar durf ik geen geld op in te zetten. ‘Brussel’, de EU en de NAVO, gaan voor de Nazi’s in dat geval. Ze staan ook op het punt om de naar Europa gevluchte Oekraïners terug te sturen, terwijl ze Europa klaarstomen voor de onvermijdelijke oorlog met Rusland die voor 2029, of 2030 op de agenda staat, als Rusland voldoende verzwakt is om het nog te vormen Europese leger niet langer partij te kunnen bieden. De ‘Davos-elite’ en het ‘Epstein-Netwerk’ zullen u dankbaar zijn. 

Principieel tegen de doodstraf

Amnesty publiceert jaarlijks hoeveel mensen er wereldwijd zijn geëxecuteerd, waarbij het namen noemt van de landen die de meeste executies uitvoeren. Zelf ben ik principieel tegen de doodstraf. Principieel houdt, per definitie, in dat je geen uitzonderingen accepteert. Anders is het geen principe, geen wet, maar een regel. Derhalve constateer ik dat Amnesty er anders in zit dan ik. Amnesty telt niet de doden die het gevolg zijn van collectieve straffen, cq agressie-oorlogen. ‘Decapitation-Strikes’ verschijnen niet in de gepubliceerde statistieken. ‘Gaza’ kom je er niet in tegen. Zo men ervoor kiest die horror onder de loep te nemen, dan benoemt men dat apart, en dat komt voorstanders van de ‘liberale democratische orde’, waarvan al die onder subsidie bezwijkende ‘NGO’s’ een onderdeel van zijn, goed uit. Waarover aan het eind van dit artikel meer. 

 

Een principe is *altijd* persoonlijk. Als het verheven wordt tot iets waar *iedereen* zich aan te houden heeft, wordt het verheven tot een *wet*. Op een wet zijn *geen* uitzonderingen mogelijk, al zal dat in de praktijk veelal wel zo zijn, waar het executies betreft, indien er twijfel bestaat over de vraag of het doden doordacht was. Bijvoorbeeld: Had de dader de bedoeling om een mensenleven te nemen? Had de dader redelijkerwijze kunnen weten dat de actie mensenlevens zou kosten? 

 

Mijn principe gaat niet zo ver dat ik het ten alle tijde ontoelaatbaar vind mensen te doden, omdat ik meen dat het leven verdedigd dient te worden, en indien iemand het op mijn leven gemunt heeft, heb ik het volste recht om mij te verdedigen. Wat *kan* betekenen dat de aanvaller het zijne, of hare, verliest. 

 

In de praktijk is het extreem lastig om te beoordelen of iemand die wordt aangevallen opties had om te voorkomen dat het zover kwam. Of mogelijkheden had om een aanvaller ‘buiten gevecht’ te stellen zonder dat het levens kostte. In een rechtszaal, of op je zolderkamertje bedenken dat het ook anders had gekund, doet geen recht aan een adrenaline-gedreven situatie, of een door blikvernauwing bevangen individu. Maar bij een vonnis is het doden altijd 'met voorbedachte rade'. En had men voldoende tijd om een andere oplossing te bedenken.

 

Mijn principe is niet gebaseerd op weerzin tegen het doden van anderen, maar beargumenteerd als een gebrek aan vertrouwen in de onfeilbaarheid van rechters en wetgeving. Juridische ‘dwalingen’ zijn aan de orde van de dag, en het wemelt van de angstaanjagende voorbeelden. Daarnaast is wetgeving altijd een reflectie van compromissen die niet tijdloos zijn. Iets kan, binnen een cultuur, ‘logisch’ zijn, maar als de normen en waarden veranderen, kan een conclusie simpelweg absurd overkomen. Dat geldt overigens evident niet uitsluitend voor de doodstraf, maar voor *elke* straf. Maar bij de doodstraf is herstel niet meer mogelijk. 

 

Het denken over straf, en manieren om ongewenst gedrag te ontmoedigen, is dramatisch veranderd tijdens mijn leven. Een weelde aan ‘experts’ heeft zich gebogen over de vraag welk gedrag ontmoedigd dient te worden, en op welke wijze. In het nieuws vanochtend de spectaculaire stijging van het aantal geweldsincidenten waarbij jongeren dodelijk geweld gebruiken. Ondanks een ‘campagne’ van de overheid. De verantwoordelijke staatssecretaris werd de conclusie voorgelegd dat die ‘campagne’ blijkbaar geen effect heeft gehad. De man zou geen politicus zijn als hij daar in meegegaan zou zijn, dus zei hij dat ze druk waren met ‘evalueren’. Het kost een paar centen, maar dan heb je ook niks. 

 

We mogen daar niet vergeten dat een heel systeem ‘ervan eet’, wat een ‘perverse prikkel’ oplevert. Falen wordt *beloond*. We mogen niet onderschatten wat dat met mensen doet. En dat geldt ook voor die weelde aan ‘NGO’s’, waaronder ook zeer zeker Amnesty. Als ze succesvol zijn, verdampt hun bestaansrecht. Dat bracht mij er lang geleden al toe te concluderen dat ‘professionals’ niet noodzakelijk beter gepositioneerd waren om ongewenst gedrag te ondervangen. Daar kwam met de jaren bij dat we meer en meer afdreven van principes/wetten die definieerden wat dat dan was, dat ongewenste gedrag, en meer en meer onze toevlucht namen tot regels. Een extreem kwetsbaar systeem van aaneen geregen momentopnames, waarbij identiek gedrag in het ene geval tot hoge straffen leidt, terwijl het in het andere geval met de mantel der liefde wordt afgedekt. Zulks ter beoordeling van de rechter. Ik heb daar in het verleden al uitvoerig over geschreven, vanuit mijn eigen persoonlijke ervaringen met rechters en opsporingsautoriteiten. Gelukkig bescheiden, want ik werd er niet vrolijk van. 

 

Die rechters en opsporingsautoriteiten waar ik mee te maken had valt feitelijk niks te verwijten. Het systeem geeft hen die ruimte, of dwingt hen in zekere gevallen zelfs om mensen die een strafbaar feit domweg niet gedaan *kunnen* hebben, tóch te straffen. De wetgever, de politiek, rijdt daar een scheve schaats, vanuit mijn optiek. Ouders zouden er niet mee wegkomen. Kinderen zijn extreem gevoelig voor onrechtvaardig handelen, en ouders, of een juridisch systeem, zou dat moeten aangrijpen om dat te versterken, maar het doet het tegenovergestelde. Het leert kinderen al jong om autoriteiten te ‘bespelen’. Sterker nog, er zijn gespecialiseerde bureaus die verdachten van serieuze misdrijven bijstaan in het verfijnen van hun ‘presentatie’. Hoe ze een lagere straf kunnen krijgen door ingestudeerd ‘Sorry’ te zeggen. 

 

Die morele corruptie heeft zich van onze hele westerse samenleving meester gemaakt. Je kunt plannen maken om een oorlog uit te lokken, ze op schrift stellen en publiceren, en wegkomen met het verhaal dat je slachtoffer bent, en geen dader. Je kunt mensen het bloed onder de nagels vandaan treiteren, beschermd door ‘regelgevers’ die we zelf gekozen hebben, alhoewel die draaikonten ons dat in hun verkiezingsprogramma nooit zo hebben voorgeschoteld, en je moet er maar tegen kunnen. Die autoriteiten kunnen de door henzelf op papier gezette regels rond ‘inspraak’, of zelfs ‘medezeggenschap’, volledig aan hun laars lappen, of beloften doen waarvan ze op voorhand al weten dat ze die nooit na zullen komen, maar je mag niet boos worden en het vertrouwen in hen opzeggen. 

 

Elke straf heeft uiteenlopende aspecten die bepalen of het een goede straf is, of niet. Er zijn verschillende ‘Stakeholders’. Een straf dient deels om slachtoffers te compenseren. Dat geeft, per geval, een optimale strafmaat, waarbij we ons er rekenschap van moeten geven dat als een misdraging nog ‘vers’ is, het slachtoffer wellicht de doodstraf nog te mild zal vinden, ook al was het vergrijp nou niet echt zo zwaar. Iets wat het slachtoffer zich, zelfs zonder aansporing, later ook wel realiseert, tenzij de media, een rechtbank, of supporters dat slachtoffer op sleeptouw nemen, en de wraakzucht alleen maar toeneemt. Iets wat in onze ‘Spektakel-Maatschappij’ schering en inslag is. 

 

De volgende ‘Stakeholder’ is de autoriteit. Hebben we het over ouders, leerkrachten, groepsleiders en dergelijke, dan zien ze het bestraffen als een *last*. Tenzij het sadistische hufters zijn die hun lusten botvieren op medemensen die daar niet van gediend zijn. Bij een overheid, die een systeem heeft opgetuigd waar mensen ervan ‘eten’, is het één grote ‘perverse prikkel’ om te zorgen voor voldoende aanvoer. Tevens zal dat systeem sadistische hufters aantrekken, wat een groot gevaar is. ‘Abu Ghraib’. 

 

De derde, en eigenlijk meest belangrijke ‘Stakeholder’, is de dader. Althans, voor wie uit wil komen bij een fatsoenlijke, vreedzame samenleving waarin iedereen de wet respecteert. De strafmaat die optimaal is om een dader te bewegen om zich te voegen naar de norm, kan niet in een achterafkamertje door een stel statistici, of politici, die de dader niet kennen, worden vastgespijkerd. Althans, waar dat wel gebeurt, heb je het puur over ‘afschrikking’, en is de dader ‘een stuk vlees’. De kans dat de dader geknakt uit die ervaring tevoorschijn komt, in zijn of haar eigen beleving inmiddels slachtoffer, want ‘onmenselijk’ behandeld, is ongeveer net zo groot als de kans dat de dader ‘pislink’ wordt en nog wat kolen op het vuur gooit. Omdat een straf die ‘passend’ is, vanuit de beleving van de dader, de schuld, die het gevolg is van de misdraging, op ‘nul’ moet zetten. Hij of zij moet na de straf met een schone lei terug kunnen keren in de samenleving. Vergeten, en vergeven. 

 

De vierde ‘Stakeholder’ is de ‘meute’. Het ‘volk’. De ‘omstanders’. Een giftige mix van extreem vergevingsgezinde ‘schapen’ die met spandoeken rondlopen waarop staat dat je de ‘wolf’ ook een kans moet geven. Tot de van bloedlust doortrokken liefhebbers van wrede en onmenselijke straffen, die voor hun plezier naar publieke executies gaan, de deur platlopen in rechtszalen als ‘verslaggever’, of die zich inspannen om geld in te zamelen om wapens te kopen voor méér oorlog tegen mensen die ze domweg haten. Ik hoop dat u begrijpt dat ik die laatste categorie geen warm hart toedraag. Maar in de realiteit van vandaag de dag voeren die de boventoon in discussies over straffen. 

 

Net als iedereen heb ook ik een ‘short-list’ van mensen en misdrijven waarvan ik vind dat ze er genadig af komen, of misdrijven die wel wat serieuzer tegen het licht gehouden mogen worden. Evenals een lijst met strafbare misdragingen waarvan ik denk: ‘Waar heb je het over!?!'. Die laatste lijst groeit nog elke dag gestaag, omdat ik de bemoeizucht van de overheid alle perken te buiten vind gaan. Ik heb geen idee meer wat de overheid nou van mij wil. Behalve geld voor haar onbezonnen hobbies en oorlogen. Waarbij die overheid nadrukkelijk het systeem misbruikt om aan fondsen te komen, zonder zich te realiseren hoeveel kwaad bloed dat zet bij de ‘kinderen’. Als ‘liefhebbende’ maar ‘zorgzaam-strenge’ ouders is de overheid bij mij al vele decennia geleden finaal door het ijs gezakt. Je moet er niet aan denken dat zo’n overheid, en de door haar aangestelde rechters, de beschikking zouden krijgen over zoiets definitiefs als de doodstraf. Buiten haar reeds gretige gebruik ervan in de vele oorlogen waar zoveel steun voor is. Brrrrr!

 

De argumenten vóór de doodstraf slaan hoe dan ook het belang van de dader over. En alles wat ik daarover heb geschreven in die paragraaf. Niks ‘schuld inlossen’, ‘schone lei’, ‘vergeten en vergeven’. En andermaal, als mens met gevoelens begrijp ik waar de wraaklust vandaan komt, en begrijp ik ook dat het als afschrikking in veel gevallen ook werkt. Als je, zoals ze in China of Iran doen, mensen die drugs transporteren, of verhandelen, de overheid ondermijnen middels corruptie, gewelddadig verzet, of verraad, ‘tegen de muur’ zet, of opknoopt, gaat daar wel een heel krachtig ‘signaal’ vanuit. En in het geval van de drugshandel bespaar je je een hoop ellende. Dat een overheid zich moet wapenen tegen dat soort mensen staat ook buiten kijf, tenzij je een ‘Globalistisch’ perspectief omarmd, waarin de functie van de overheid dramatisch verandert. 

 

In landen waar de doodstraf uit het wetboek van strafrecht is geschrapt, betekent dat nog niet dat overheden zich daar iets van aantrekken. Alleen zoeken ze dan naar wegen om het buiten de rechtbank om te doen. Ze sturen een ‘drone’ langs. Iemand valt uit het raam. Een huur-idioot, al dan niet een product van een hedendaagse ‘MK-Ultra’-afdeling of het ‘Al Qaida’-reservoir, wordt op pad gestuurd. Er bestaat een ‘Kill-List’ waar mensen op staan die ‘geïdentificeerd’ zijn als ‘vijanden van Oekraïne’, op basis van hun mening, waarvan er al verscheidene zijn geliquideerd. Dan hebben we het dus over mensen die, in de ogen van degenen die die lijst bijhouden, ‘verraders’ zijn van de ‘goede zaak’ door hun uitlatingen in de media. Die lijst is niet eens geheim, en het is bekend wie die lijst bijhouden, maar geen westerse overheid treedt er tegen op. Het is een ‘gecodificeerd’ onderdeel van wat we ‘liberale democratie’ zijn gaan noemen, ofschoon het niks met ‘liberaal’, noch met ‘democratie’ te maken heeft. 

 

Het omvangrijke ‘Epstein Netwerk’ is derhalve ook geen ‘weeffout’, en de sloop van Zelensky’s ‘inner circle’, waarbij nu ook de vrouw van Zelensky in beeld is als verdachte in de corruptiezaak, die al zijn meegebrachte vrienden al uit de vergelijking heeft gehaald, is typerend voor de wijze waarop ‘Kompromat’ wordt gebruikt om leidinggevenden, formeel gekozen, benoemd of op de achtergrond, te ‘disciplineren’, waarbij de regels, de opsporingsautoriteiten en de rechters worden gebruikt om correcties aan te brengen. Je kunt beestachtig tekeer gaan, en jezelf schofterig verrijken, totdat je de ‘Globalistische’ elite tegen de haren in strijkt. Al dan niet bewust. Waarbij het een raadsel is of je wel kunt spreken van een soort ‘genootschap’ dat de knopen doorhakt, populair in ‘Complot’-kringen, of dat het eerder een soort ‘Gaia’, een mondiaal ‘noodlot’ is dat als een ‘onzichtbare hand’ de ‘markt’ bewerkt, en verantwoordelijk is voor zoiets als de ‘Zelensky Curse’. In elk geval valt niet aan redelijke mensen uit te leggen hoe het systeem ‘werkt’. 

 

Uit het voorgaande kunt u de terechte conclusie trekken dat ook ik geen sleutel heb die op de poort past die toegang geeft het aardse paradijs. Ik weet het niet *beter*. Ik weet alleen dat het zo niets anders kan produceren dan een gevecht van allen-tegen-allen als we op deze principeloze, wetteloze, huichelachtige weg doorgaan. En op niks af. Puur omdat het ‘winstgevend’ is. 

View older posts »