Jammerjoh

Website voor mensen die niet klagen

Pizzagate

Wat is 'Pizzagate'?

 

In de vracht emails van John Podesta, de campagneleider van Hillary, die door WikiLeaks naar buiten werd gebracht, vonden aanhangers van Trump een uitnodiging van een 'kunstenares' aan John en zijn broer Tony, lobbyist voor Saoedische belangen in Washington, om te participeren in een 'Spirit Cooking'-sessie. Ik voel mij niet geroepen 'links' te plaatsen naar 'passende' afbeeldingen, maar als u een indruk wilt krijgen, 'Google' dan even op 'images'. Hou een kotszakje bij de hand als u gevoelig bent voor 'horror'.

 

Onbekend is of John en zijn broer op de uitnodiging zijn ingegaan, maar de tamelijk lugubere 'Kunst' waar de broers van houden, en verder ook niet geheimzinnig over doen, was voor tegenstanders van Hillary voldoende om er enthousiast op los te speculeren over een 'pedofielen-netwerk' rond de Amerikaanse presidentskandidate. De reputatie van Bill, met zijn 'intern', en een goede vriend van de Clintons die wegens pedofilie werd veroordeeld, alsmede de echtgenoot van Hillary's naaste medewerkster Huma Abedin, die in beeld kwam door met een minderjarige seksueel getinte berichten uit te wisselen, en seksueel getinte videoboodschappen te versturen terwijl hij met zijn zoon in bed lag, hielpen niet om dat fikkie snel van de agenda te duwen. 

 

'Hackers' togen aan het werk, en ontdekten in de mails van Podesta en andere Clinton-fans frequente verwijzingen naar 'pizza' in een context die bizar leek. Daarnaast bleken de Podesta's goede bekenden te zijn van de eigenaar van een populaire pizzeria voor de 'incrowd', genaamd 'Comet Ping Pong'. Tevens zou de eigenaar van die pizzeria ook een voorliefde hebben voor 'de jeugd' in combinatie met 'Kunst' die ervoor zorgde dat die 'fastfood' tent in minder dan geen tijd internationale bekendheid kreeg voor wie niet louter en alleen afhankelijk is van de 'Legacy Media'. In die 'alternatieve media' zowel redelijke analyses van het fenomeen, zoals die ooit in de 'Legacy Media' zouden zijn verschenen toen daar nog journalisten werkten die hun taak serieus namen, als volstrekt hysterische, volkomen dolgedraaide speculaties waarbij uiteenlopende mensen zonder spoor van bewijs werden aangeklaagd als 'pedoseksueel' en 'satanist'.

 

Hopelijk hoeft het geen betoog dat ik niet de geringste behoefte voel om het op te nemen voor de 'radicale' activisten die dit soort middelen in de strijd gooien, of zover zijn doorgedraaid dat ze hun eigen fobieën niet meer kunnen onderscheiden van de werkelijkheid, en denken dat ze kinderen beschermen door het leven van onschuldige burgers te verwoesten. En als Bill wordt verweten een 'regelmatige gast' te zijn geweest op het 'sex slave' eiland van miljardair Epstein, noem Trump dan ook. Daar hadden de 'Legacy Media' het verschil kunnen maken, maar die besloten het op z'n beloop te laten, omdat het per saldo toch geen fris verhaal was voor hun geliefde Hillary. En omdat ze de aandacht niet af wilden leiden van hun eigen paranoïde 'complot-theorie', dat het 'De Russen' waren die achter al die lekken zaten.

 

Toen een groot landelijk forum, waar amateur 'privé-detectives' en behoorlijk paranoïde types elkaar het hoofd op hol brachten, door 'Redditwerd gesloten, was dat olie op het vuur, inplaats van op de golven. Die 'Dot-Com'-miljardairs die zonder uitzondering Hillary steunden en censuur doorvoerden, als ze de inhoud van onwelgevallige 'postings' al niet redigeerden, hadden duidelijk iets te verbergen? Of de vooropgezette bedoeling de vlam in de pan te laten slaan? Dat laatste lijkt mij waarschijnlijker, eerlijk gezegd. Dat hele 'Fake-News'-verhaal is een opzetje, waar 'insiders' al geruime tijd aan werkten

 

Hoe 'groot' is die inspanning? 

 

Het is makkelijk om je het hoofd op hol te laten brengen. Al helemaal als je niet gecharmeerd bent van 'kunstenaars' die 'in bloed' teksten op muren schrijven, en dat 'Kunst' noemen, en allerlei esoterische rituelen tot leven wekken waar vooral mensen met teveel geld niet genoeg van kunnen krijgen. En het krijgt definitief iets macabers als daarbij kinderen in beeld verschijnen. U voorvoelt vermoedelijk al dat het mijn 'ding' niet is. En toen ik in de editie waarin NRC zich nog maar eens sterk maakte voor de 'roetveeg'- en 'regenboog'-Piet, omdat de folkloristische 'zwarte' variant 'kwetsend' is, in het 'Cultureel Supplement' een lyrische 'kritiek' zag over het 'Kunstwerk' dat de naam 'Colored Sculpture' meekreeg, en dat nu in het Stedelijk tentoongesteld wordt, waarin een kind gemarteld wordt, dacht ik aan 'Pizzagate'. 

 

Temeer daar NRC ook uitvoerig stil stond bij het fenomeen 'Entartete Kunst' zoals dat door de Nazi's werd gedefinieerd. Maar die hadden het dan over 'niet-figuratieve' Kunst, en 'niet-realistische' voorstellingen in frisse kleuren. Wat bij mij de associatie opriep met de spanningen over moderne 'Kunstuitingen' zoals ik die hiervoor omschrijf, en die het 'Pizzagate'-balletje aan het rollen bracht. Maar als dat al de insteek was, dan klopt er toch iets niet, want de Nazi's waren dol op bloederige taferelen, net als de Podesta's. En breek me de bek niet los over de Nazi's en esoterica!

 

Maar ga er nou geen groot, wereldomspannend 'complot' in zien! En stap niet in je auto, gewapend met een pistoolmitrailleur om 'de waarheid' boven water te krijgen, zoals die gek in Amerika. Het Stedelijk zit niet in 'het complot'. Eén blik op de Duitse museumdirecteur, en haar favoriete werk van Marlene Dumas, vertelt mij alleen dat het geen verrassing kan zijn dat we nu van 'Colored Sculpture' mogen genieten. Het is, wat mij betreft, legitiem om vraagtekens te zetten bij bepaalde 'Kunstuitingen', afgezet tegen een behoefte in bepaalde kring om historische werken een andere naam te geven, omdat de oorspronkelijke naam 'kwetsend' zou zijn, evenals de folkloristische versie van 'Piet'. Dat kan een interessante discussie opleveren, en een morbide stroming in de 'Hedendaagse Kunst', die het in mijn optiek moet hebben van effectbejag, en verder ook niets meer te bieden heeft, uitdagen om duidelijker te zijn over de kwaliteiten van hun favoriete werken. De 'kritiek' in NRC over 'Colored Sculpture' bracht mij geen steek verder. Sterker nog, ik dacht: Zou Hans den Hertog Jager, die het stuk schreef, nou ook van die 'onthoofdingsfilmpjes' van ISIS sparen? 

 

Dat gezegd hebbende, moeten we verder niet toornen aan de vrijheid van volwassenen om zich te uiten zoals hen goed dunkt. Niemand dwingt mij om naar het Stedelijk te gaan, of NRC te lezen. Het probleem zit aan de andere kant. Die wens om bestaande kunstwerken een andere naam te geven, en 'Piet' uit beeld te trekken om zorgvuldig geselecteerde groepen niet te kwetsen. En aan te dringen op censuur waar 'Fake News' dingen aan het licht brengt, en verbanden laat zien die 'ongemakkelijk' zijn. 

 

De idioot die dit weekend gewapend 'Comet Ping Pong' binnenliep, niet geheel toevallig ook de favoriete pizzeria van 'Washington-correspondent' en 'Hillary-fan' Guus Valk, en één keer in het dak schoot voor hij zich in liet rekenen, was volgens de 'Legacy Media' misleid door 'Fake News'. Terwijl degenen die heel sterk geloven dat waar 'rook' is ook 'vuur' moet zijn, wijzen op zijn 'profile' als 'acteur', en denken dat het een 'False Flag' operatie is om het gevaar van 'Fake News' er bij de 'kijkertjes' en 'lezertjes' in te rammen. Wie er gelijk heeft weet ik niet. Maar reken het 'journalisten' als Guus Valk niet aan dat ze zonder verder onderzoek hun verhaal al klaar hebben. De druk op hen om te 'leveren' is enorm. Maar wij, kritische volgers van het 'nieuws', kunnen het ons veroorloven te wachten op de bewijzen. Toch?

Go Back

Comment